Must Knows of the Week - HelloFresh, NOS tech-podcast en social media onderzoek

Blog
Opinie
Rosanne Van Setten
29-01-2016
Kon je het nieuws allemaal niet bijhouden deze week? Geen probleem. Hieronder de drie belangrijkste nieuwtjes die je deze week niet mocht missen.

Crisis bij HelloFresh

Als PR-professional zijn er leukere momenten. Een blogger schijft een uitgebreid negatief blog over één van je klanten - en dit blog gaat binnen de korste keren viral. Dat overkwam maaltijdbox-bedrijf HelloFresh afgelopen week. Sidney Vollmer schreef in zijn blog 'Fuck You HelloFresh, You Foodjehova's' over hoe moeilijk het is om, eenmaal abonnee, weer van de wekelijkse aanlevering van maaltijdboxen af te komen. Dat niet alleen, ook schijnt het bedrijf regelmatig te bellen of je echt wel zeker weet dat je geen boxen meer wilt ontvangen. Sidney vergelijkt HelloFresh dan ook met een stalkerige ex, die hij voor de vorm maar even 'Maartje' noemt.

Door alle commotie die ontstond wist HelloFresh niet hoe snel ze moesten reageren. 'Maartje' nodigde Sidney uit om een kop koffie te komen drinken en samen te werken aan een nieuwe klantervaring. Bellen durven ze niet meer. Toch was het nieuws al gauw te vinden op o.a. Metronieuws.

De kans is groot dat jij ook weleens benaderd bent door iemand van HelloFresh op straat, of misschien heb je wel zo'n mooie cadeaubon van 20 euro bij je favoriete tijdschrift gevonden. Zelf zou ik al voor zeker 200 euro aan maaltijdboxen kunnen hebben besteld, zou ik inderdaad al die cadeaubonnen hebben bewaard. Ik kan me dus wel voorstellen dat je op een gegeven moment een beetje gek wordt van hun marketingtechnieken. Toch vind ik het ook heel wat om zo'n bedrijf echt met de grond gelijk te maken. Beter zou volgens mij zijn om het bedrijf in kwestie ook meteen wat tips mee te geven, voor hoe ze het in het vervolg beter zouden kunnen doen. Mara van Damespraatjes doet dat bijvoorbeeld in haar blog over PostNL.

Gaat Sidney te ver? Lees het hier en oordeel zelf.

NOS op 3 start tech-podcast

Goed nieuws voor iedereen die soms het liefst het boekje 'technologie voor Dummies' als standaard literatuur in zijn tas of broekzak wil hebben. NOS op 3 gaat ons wekelijks op donderdag om 16.30 uur bijpraten over de zin en de onzin van nieuwe apps, smartwachtes en bijvoorbeeld de ontwikkelingen op de social media kanalen. De podcast is weer helemaal hip. Met name in Amerika, waar men regelmatig naar podcasts luistert tijdens het hardlopen of onderweg naar werk. Peter Zantingh van NRC verwacht dat deze trend langzaam aan ook Nederland zal veroveren. Wat maakt podcasts dan zo populair? Volgens Zantingh is dat omdat het zo intiem is: "je luistert onderweg of tijdens het hardlopen. En je moet met al je aandacht luisteren, in tegenstelling tot al die andere nieuwe mediavormen die telkens een deel van je aandacht opeisen." Rachid Finge is de host van de Nos op 3 tech-podcasts en geeft aan: "We kunnen wel aan de zijlijn toekijken hoe podcasts weer in beeld komen, maar dat is niets voor NOS op 3. We kunnen het beter zelf proberen. Een experiment dus." Zelf ben ik in elk geval erg benieuwd of deze trend zich gaat doorzetten. Nieuwsgierig geworden? Luister hier naar de allereerste tech-podcast van NOS op 3.

Whatsapp overstijgt Facebook

Whatsapp heeft het grootste aantal gebruikers in Nederland. Dat bleek afgelopen week uit een onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Maar liefst 9,8 miljoen Nederlanders gebruiken Whatsapp, waarvan 7 miljoen dagelijks. Ook Facebook blijft groeien, met name onder ouderen. Hoewel de meeste jongeren al een Facebook profiel hebben, en dit aantal in 2015 zelfs afnam, weten steeds meer 65+ers hun weg te vinden naar dit sociale medium. Instagram en Snapchat zijn vooral populair onder jongeren en verwacht wordt dat het aantal gebruikers hiervan in 2016 verder zal toenemen. Voor Twitter neemt het aantal gebruikers nog steeds af. Grappig genoeg neemt het aantal 80+ gebruikers van Twitter met 45% toe. Er zijn echter ook critici die stellen dat het onzuiver is om sociale media te vergelijken die een heel ander doeleind hebben. Norbert Mirani schrijft hierover in zijn blog op Communicatie Online. En misschien is dat ook wel een beetje gek. Hoewel Whatsapp en Facebook beiden onder het kopje 'sociale media' horen, praat je op Whatsapp vooral 1-op-1 met mensen, terwijl je met Facebook in een klap je hele netwerk vertelt wat je die dag hebt meegemaakt. Zou de stijging in het aantal Whatsapp gebruikers te maken kunnen hebben met een afnemende behoefte onder Nederlanders om alles met de wereld te delen? Wie weet...Op MarketingFacts lees je een mooie samenvatting van de resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2016.

Ben jij een must know tegengekomen die niet in het rijtje staat, maar hier wel in hoort? Laat het weten onderaan dit blog of op Twitter.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief