Nation branding Â- je land goed op de kaart zetten

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
17-11-2014
Eén van de eerste sollicitatiebrieven die ik ooit heb verstuurd was naar een nation brander. Helaas nam de beste man, die van hot naar her vloog om onder andere overheden te adviseren, geen stagiaires aan. Maar wat had ik graag met hem meegelopen om te kijken wat daar allemaal bij komt kijken! Ook al is het maar de vraag of een land onder de categorie 'merk' valt, elk land heeft een reputatie. En een reputatie bouw je niet zomaar op. Daar moet hard aan worden gewerkt! Als een land zijn zaken niet goed op orde heeft, komt dat vanzelf naar voren. En dat is jammer, wat een goede reputatie kan veel opleveren, denk bijvoorbeeld aan toerisme, handel en goed opgeleide immigranten.

Schrammen oplopen en mooie dingen benadrukken
Niet alles is natuurlijk te managen. De reputatie van Nederland heeft dit weekend waarschijnlijk een deukje opgelopen, toen de uit de hand gelopen protesten tegen Zwarte Piet wereldnieuws werden. De reputatie van Australië daarentegen, is heel slim weer iets opgepoetst. Tijdens de G20 in Brisbane zijn alle wereldleiders die op dit moment veel in de schijnwerpers staan, vrolijk lachend met een koalabeertje op de foto gezet. Zelfs Poetin trekt een grijns. De sfeer ziet er gelijk laid back uit en er is geen twijfel over waar de belangrijke heren en dames zich op dit moment bevinden. Geen saaie discussie-foto's met vlakke quote's, maar een heus persmomentje waarbij iedereen smelt voor de typische, Australische mascotte.

The Reputation Institute
Zoals het goed reputatiemanagement betaamd, worden ook landen regelmatig onderzocht en gerankt. Nederland staat wereldwijd op de 9e plek van de meest betrouwbare landen. Best knap gedaan, want daarmee laten we ongeveer 186 landen achter ons. Tijd voor een klein overzicht van de landen die als merk flink wat waard zouden zijn! Onder 27.000 personen is de vraag gesteld of zij een 'goed gevoel' hebben over een land, of ze het bewonderen of respecteren en of het land in hun ogen goed bekend staat. Op de vraag waarom de respondenten dit kozen, kregen de onderzoekers antwoorden die ingingen op corruptie, transparantie en fysieke schoonheid van het land. Dit onderzoek is uitgevoerd door The Reputation Institute en onlangs gepubliceerd in Forbes.

Onderstaand de top 25. Bekijk hier de hele lijst.
1 Switzerland,762 Canada,75.63 Sweden,75.14 Finland,74.65 Australia,73.86 Norway,73.77 Denmark,73.48 New Zealand,72.59 The Netherlands,71.110 Germany,69.911 Austria,69.112 Belgium,68.513 Ireland,68.514 Japan,68.415 The United Kingdom,66.716 Italy ,65.817 France,64.818 Spain,6419 Portugal,60.620 Singapore,6021 Brazil,57.522 The United States of America,56.423 Czech Republic,55.524 Poland,55.425 Thailand,55.1

Opvallend
Wat doet de top 5 nu echt goed? Hebben ze een aantal goede nation branders in handen? Of is het toch de politiek die het 'm doet? Zowel Zwitserland, Canada, Zweden, Finland als Australië staan bekend als relatief vredelievend en/of neutraal. Gelijkheid staat bovendien hoog in het vaandel. Waar zou jij denk je nog naartoe willen als 'overal' oorlog wordt gevoerd? Juist. Dat zorgt waarschijnlijk ook voor de relatief lage plaats (22) voor Amerika, die in veel oorlogen een rol speelt. Bovendien zijn deze landen welvarend en hebben we ze niet echt gehoord tijdens de economische crisis. Wederom een stukje neutraliteit en onafhankelijkheid. Dat gaat veel verder dan reputatiemanagement, dat zit diep ingebakken en daar zijn jaren van beleid overheen gegaan. Kleine gebaren, zoals politiek leiders met een koala laten knuffelen, bevestigen en representeren dat gevoel natuurlijk wel. En op dat gebied is de nation brander goud waard.

Ben jij het met deze lijst eens? Beschouw jij deze landen als betrouwbaar?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief