Ook een passende campagne kan het doel voorbij schieten

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
22-01-2015
PR draait om het vertellen van verhalen. Soms gaat het om harde nieuwsfeiten waarmee je de kennis bij de ontvanger wil vergroten, wil educeren. Soms gaat het om mensen in beweging brengen of het verhogen van het bewustzijn; in het bijzonder wanneer het een gevoelig issue betreft...

Leven in een tijd waarin mensen zomaar verdwijnen
In de tijd waarin we leven verdwijnen er mensen van de een op de andere dag. Het is maar goed dat we daar niet iedere dag bij stilstaan, want dan worden we gek. Maar het gaat echt om extreme aantallen... Amnesty International rolde een campagne uit om aandacht te vragen voor deze verdwijningen.

https://www.youtube.com/watch?v=DTzirhXKRTI

Amnesty International gaf kunstenaar Nicholas Kashian de opdracht portretten te 'schilderen' met water op de stoepen van Berlijn van personen die daadwerkelijk vermist zijn. De met water geschilderde portretten droogden op en verdwenen zonder spoor ...net als de mensen.

Campagne het doel voorbij?
De campagne is artistiek, mooi en opvallend. Toch vraag ik me hardop af of de boodschap duidelijk overkomt. Aan het eind van de video laten voorbijgangers weten de actie 'cool' en 'beautiful' te vinden. Dat lijkt me niet het doel van de actie. Mijn inziens is het doel naast bewustwording creëren mensen aansporen tot actie. Maar de 'call to action' is ver te zoeken. Amnesty geeft te kennen 'duidelijkheid te eisen'. Maar wat er in beeld wordt gebracht beperkt zich tot het laten zien van de snelheid waarmee mensen plots verdwijnen en dat er actie moet worden genomen tegen die verdwijningen. Maar hoe zit het met de moeilijkheid van het vinden van deze mensen? Hoe mooi ik de campagne ook vind, mooi is niet genoeg en spoort in dit geval ook niet aan tot actie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief