PR en content marketing: alles draait om één verhaal

Blog
Opinie
Marieke Fennis
09-04-2015
Vanochtend schoven twee Dutchcowboys bij Coopr aan de ontbijttafel om te praten over mogelijke samenwerkingen. Door het netwerk van The Blog Idea Factory, waartoe Dutchcowboys maar ook MobileCowboys en Travelvalley behoren, zijn ze in staat om campagnes met meerdere blogs en de social kanalen op te zetten en daadwerkelijk toegevoegde waarde te leveren. Als snel spraken we dus ook over branding, activeringscampagnes en content marketing. En bij dat laatste wil ik even stilstaan.

Voor velen zo klaar als een klontje en gesneden koek, maar in praktijk merk ik regelmatig nog dat we als PR-professionals aan de zijlijn staan bij de uitvoer van content marketing programma's. Enerzijds is dat te verklaren omdat er bij bedrijven nog vaak in silo's wordt gedacht (PR, marketing en social media gescheiden) waarbij marketingcampagnes worden uitbesteed aan mediabureaus.

Als je echter teruggaat naar de basis van content marketing kom je uit bij het verhaal dat je wil vertellen. En de kracht van de PR-professional zit 'm juist in het vertalen van de boodschap en de regiefunctie welke middelen je moet inzetten om die boodschap goed over te brengen. De integratie met marketing is nodig om met één stem naar buiten te treden. Zorgen dat de PR- en marketing plannen op elkaar zijn afgestemd waardoor de boodschap helder en consistent is. Dit verhoogt de herkenbaarheid bij het publiek.

Niks nieuws dat we vanuit Coopr in deze geïntegreerde aanpak geloven, maar omdat praktijk nog anders uitwijst, hieronder een aantal redenen hoe PR een krachtige rol kan spelen in content marketing:

PR-teams produceren al heel lang content
PR was er lang voordat content marketing überhaupt een term of strategisch middel was. Content marketing teams moeten van die ervaring gebruikmaken. Bovendien zijn PR-professionals vaak ervaren schrijven die weten hoe het is om vanuit een onpartijdige, journalistieke perspectief onderwerpen te belichten en relevant te maken. Dat is belangrijk, want content marketing en PR zijn niet bedoeld om sales te generen maar om nieuwe mensen aan het merk te binden. Reële kans dat door samenwerking de kwaliteit van de content dan ook verbeterd.

PR vergroot de merkbekendheid
Content marketing- de naam zeg het eigenlijk al- gaat niet alleen over de productie van content, maar ook over de distributie ervan. Het vergroten van het bereik is een van de belangrijke elementen. Door de inzet van PR breng je de content verder en bereik je andere media die meer autoriteit hebben. Bovendien versterken resultaten in traditionele media nog steeds de geloofwaardigheid van een bedrijf of merk.

PR daagt het content team uit
PR-professionals weten wat er speelt in de branche en redeneren hoe ze een bepaald onderwerp relevant en actueel kunnen maken voor het publiek dat overtuigend is voor media. Wat speelt er en hoe komt dit onderwerp daarin voor? PR kan in de samenwerking nieuwe inzichten en invalshoeken toevoegen aan de productie van content.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief