Vorige maand heb ik meegedaan met de ‘European Communication Monitor 2010’. Dit na aanleiding van een interview 2 maanden terug met het blad Communication Director. De vragenlijst van het onderzoek is uiteindelijk ingevuld door 1955 PR en communicatie collega’s uit 46 verschillende landen. En vorige week was het zover, het resultaat werd naar buiten gebracht. Mocht je behoefte hebben aan het volledige rapport, de 122 pagina’s kun je terugvinden op http://www.communicationmonitor.eu. Vandaag zoom ik vooral in op de resultaten rondom social media en behandel kort wat mij opvalt in de overige resultaten.

Samenvatting resultaten
Het onderzoek, buiten het deel ‘social media’,  kan ik eigenlijk kort samenvatten: 69% van ‘we’ is tevreden over het werk en vindt dat de rol van communicatie belangrijker is geworden. Vooral Oost-Europese collega’s zijn helemaal happy. Helaas levert dit over de gehele linie geen cent extra op. Sterker nog, 37% moest erop inleveren het afgelopen jaar. Public relations is vooral top als je vrouw bent en wordt beschouwd als een aantrekkelijk vakgebied. Waarom? Vanwege de volgzaamheid… waardering van superieuren. ‘Da’s mooi’, zou mijn collega Jos zeggen.

Social media
Dan even stilstaan bij social media. Een veelbesproken onderwerp in communicatie en PR land. Uit de monitor blijkt dat de ondervraagden een sterk toenemende rol zien voor online media. We pakken een paar hoogtepunten uit het onderzoek:
- De belangrijkste 3 manieren om met stakeholders in contact te blijven voor het jaar 2013: 1) online communicatie 2) press en media relations: online media en 3) social media.
– Online communities (+ 7,3), online video (+10,8) en blogs (+1,0) vormen al in 2011 de belangrijkste online PR kanalen. Van virtuele werelden (-10,9) en podcasting  (-2,0) wordt vooralsnog niet veel verwacht komend jaar.
– Ruim de helft van de respondenten heeft nog geen plannen op het gebied van social media trainingen (52%) of online meetbaarheid (54,8%)
– In West Europa wordt social media gezien als een kans, in Zuid en Oost Europa is veel meer scepsis. Vooral als het gaat om thema’s als ‘transparantie’ en ‘controle van de boodschap’.
– PR en communicatie afdelingen hebben de regie over de strategie (60,4%), maar de afdeling marketing beheert het budget (34,5%).
– 1 op de 2 ondervraagden geeft aan in social media de nummer 1 uitdaging te zien voor het komende jaar.

Als ik kijk naar bovenstaande resultaten, dan maak ik me eigenlijk vooral zorgen. Ondervraagden geven namelijk aan dat ze nog niet de basis hebben gelegd voor de online uitdaging. En 2013 is toch echt al over tweeënhalf jaar. En het internet bestaat ook al sinds 1995. Aiaiaai! Komt het dan toch zover dat communicatie en PR collega’s onbewust dit jaar een keuze maken, tussen : meedoen of afhaken?