“Nou benadering… Ik was onder de indruk van het persmoment over de toestand van Friso via een extra journaal, waarin werd verteld dat hij waarschijnlijk niet meer uit zijn coma zal ontwaken,” aldus Cindy van Rijswijk, webcoördinator bij RTL Boulevard. En als een van de weinige die wij hier voor de PR-Klaagmuur uitnodigen, vindt zij het niet overbodig als een PR-bureau nabelt over een persbericht: “Ik vind persoonlijk contact belangrijk.” Lees hieronder de hele PR-Klaagmuur van Cindy van Rijswijk.

1. Hoe belangrijk zijn PR-mensen voor jouw werk?
We hebben er dagelijks mee te maken dus heel belangrijk.

2. Snappen PR-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
De meeste wel, sommige niet. Afhankelijk van de branche ook.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Verschillende bronnen. Van tips tot persberichten en tv-uitzendingen tot magazines, kranten en social media.

4. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Nou benadering… Ik was onder de indruk van het persmoment over de toestand van Friso via een extra journaal, waarin werd verteld dat hij waarschijnlijk niet meer uit zijn coma zal ontwaken. 

5. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Voor niet veel vrees ik, ik word liever niet uit bed gebeld.
6. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Dat kan ik niet goed beoordelen. Ik denk wel steeds beter.

7. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Wij lezen alles wat binnenkomt.

8. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Drammen.

9. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Tot nu toe niet.

10. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Daar kan ik echt niets zinnigs over zeggen. Wel houd ik zelf van open en vooral ook frequente communicatie. Ook al gaan dingen even niet zoals gewenst; blijf communiceren. Weet wat er speelt. En dat werkt natuurlijk twee kanten op.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. De PR-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Soms, voor kortere lijnen. Is dat een ‘ja’?

12. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Eens. Tot nu toe.

13. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Oneens

14. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens

15. Nabellen door een PR-bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Oneens. Ik vind persoonlijk contact belangrijk.

Wil je meer weten over en van Cindy? Je kunt deze stellen via @C1nd1e. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.