PR-Klaagmuur: Jan Willem Huffmeijer van B4MEN

Blog
PR Klaagmuur
Marcel Withoos
03-08-2016
Nieuwe week, nieuwe klager. Deze week vult Jan Willem Huffmeijer, barbier en blogger op B4MEN.nl en in zijn eigen barbershop met dezelfde naam, de PR-Klaagmuur in. B4MEN bestond 1 augustus drie jaar en dat mag niet stilletjes voorbij gaan. Jan Willem laat hier horen hoe hij de afgelopen jaren met PR-adviseurs en merken heeft samengewerkt, wat hij vindt van het veranderende medialandschap en hoe B4MEN is veranderd sinds de start. Dat gaat soms gepaard met een kritische noot, maar een bromsnor is hij zeker niet. Lees mee!

1. Wie of wat is jouw belangrijkste (nieuws)bron?
Dat ben ik voor een heel groot gedeelte zelf. Ik kijk om mij heen en luister goed - mijn oren en ogen staan altijd open. Zo kom ik snel tot nieuwe trends. Ook mijn klanten in mijn B4MEN Barbershop geven duidelijk aan wat ze willen. Door naar hen te luisteren en de verschillende wensen met elkaar te verbinden, krijg ik een mooi beeld van "De Man" in het algemeen.

2. Hoe is B4MEN als medium veranderd sinds de start in 2013?
B4MEN is in de afgelopen jaren enorm veranderd en vooral professioneler geworden. Wij (mijn vrouw en ik) hebben totaal gaan achtergrond in schrijven of de journalistiek en deden dus maar wat toen we begonnen. Dit doen we eigenlijk nog steeds, maar oefening baart wel kunst :-)

3. Hoe ziet de ideale samenwerking tussen B4MEN en een PR-bureau eruit?
Ik zou het wel mooi vinden als een PR-bureau niet alleen maar voor de gratis optie of free publicity zou gaan, maar de bloggers waar ze veel mee samenwerken ook af en toe zouden belonen met een betaalde opdracht. Dit kan best op eigen initiatief en moet niet altijd vanuit onze kant hoeven komen.

4. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus of -adviseurs?
Ze moeten niet te veel voor mij gaan denken. Ook zijn er PR-bureaus en adviseurs die altijd maar gratis publiciteit willen krijgen en dan e-mails beginnen met zinnen als "er is geen budget maar.... wie weet voor de toekomst". Tja, ik heb nog nooit een betaalde klus daarop terug gehad.

5. Heb jij je ooit wel eens echt belazerd gevoeld door een PR-adviseur of een merk?
Nee, dat niet. Daar ben je zelf ook bij. Goede afspraken en duidelijkheid zijn belangrijk.

6. Wat is de meest waardeloze persbenadering die je recentelijk gezien hebt?
Ik heb de afgelopen maanden met één bedrijf drie keer in onderhandeling gezeten. Zij konden steeds niet geloven waarom ik de prijs rekende die ik hen voorlegde. Uiteindelijk na heel veel mailverkeer en dus ook heel veel tijd, ben ik boos geworden en heb de onderhandelingen gestopt. Ik heb mijn eigen bedrijf en moet uiteindelijk ook gewoon mijn brood bij de bakker betalen.

7. Word jij wel eens benaderd met zaken die totaal niet bij B4MEN en bij jou passen? Wat denk je dan?
Hahaha ja, dat gebeurt regelmatig. Ik krijg veel persberichten over make-up en vrouwen fashion.... Heel leuk, maar ik denk niet dat dit ooit op B4MEN zal komen. Ik krijg sowieso heel veel persberichten binnen en hier zitten ook echt veel vrouwenonderwerpen bij... B4MEN is en blijft een mannenblog, dus wij kunnen er niet bijzonder veel mee.

8. Van welke (recente) persbenadering was jij echt onder de indruk?
Ik heb een heel mooie samenwerking met Volvo gehad. Binnen die samenwerking ben ik twee dagen naar Zweden geweest en daar heb ik de vernieuwde V40 mogen ervaren.

9. Hoe zie jij de ontwikkeling van journalistiek en media de komende jaren voor je?
Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst alles op het gebied van media gaan consumeren precies wanneer het ons uitkomt. Eigenlijk betekent dat vrijheid om te worden geëntertaind door wat, wie en wanneer je ook maar wilt.

10. Zijn er andere bloggers waar jij naar opkijkt of die een inspiratiebron voor je zijn?
Het klinkt misschien heel arrogant, maar dat bedoel ik echt niet zo, maar ik ben niet iemand die snel naar anderen opkijkt. Ik geloof altijd in gelijkheid. Dat wil niet zeggen dat ik niet goed om me heen kijk en luister naar wat ik van anderen kan leren.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. Ik vind het vervelend als blogger aangeduid te worden en niet als journalist
Ik heb geen journalistieke achtergrond dus ik zie mijzelf ook niet als journalist. Ik vind blogger helemaal niet negatief ten opzichte van journalist; het is alleen een nieuwe "beroepsgroep".

12. De traditionele journalistiek gaat verdwijnen en alleen online media blijven bestaan
Nee, ik geloof in vrijheid. Als de traditionele manier zich kan buigen naar deze tijd... Denk aan Netflix, HBO en uitzending gemist, dan geloof ik hier zeker wel in. Ook voor de papieren media blijft er altijd wel een doelgroep, maar die is wel kleiner en specifieker. Je moet daardoor minder met hagel en meer met scherp schieten.

13. Ik heb een zwarte lijst met PR-adviseurs / -bureaus
Nee hoor, iedereen kan een keer een foutje maken. Een samenwerking kan soms op verschillende manieren stuklopen... Volgende keer beter!

14. Een persbericht dat algemeen wordt verzonden heeft geen nut
Nee hoor, soms kan je hier best wel inspiratie uit halen.

15. Er zijn te veel blogs en bloggers
Niet mee eens. Het is iedereen zijn goed recht om een blog te starten. Als je een commerciële insteek hebt en het wordt niet gelezen, verdwijnt het blog vanzelf weer. Maar ook veel bloggers schrijven puur voor zichzelf en dan is het maar net wie het wilt lezen.

Jan Willem schrijft al drie jaar voor B4MEN en heeft nu onze PR-Klaagmuur vol gekalkt. Zijn belangrijkste punt vinden wij bij Coopr ook heel belangrijk: het is geven en nemen. Bloggers en andere influencers kunnen niet alles altijd gratis en voor niets publiceren en PR-adviseurs mogen dat ook niet verwachten. Andersom geldt natuurlijk ook dat niet alles tegen betaling hoeft. Verder is Jan Willem vooral op zoek naar mooie content voor zijn blog en kan hij overal inspiratie vandaan halen: uit persberichten, bij de gasten van zijn eigen barbershop en door altijd zijn oren en ogen goed open te houden. En hoewel persberichten over vrouwenzaken best kunnen inspireren, passen die toch niet echt bij deze website voor mannen.

Wil jij ook jouw beklag doen? Stuur een mailtje naar marcel@coopr.nl.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief