Het is woensdag en dat betekent op de Coopr blog maar één ding: tijd voor de PR-Klaagmuur. Deze week laten JP Schaddé van Dooren en Roger Bloem van Cityguys.nl van zich horen. Voor hun platform zijn ze altijd op zoek naar de tofste en lekkerste locaties in Amsterdam en Rotterdam, met hier en daar een uitstapje naar een ander land of andere stad. Op ons verzoek maken de lekkerste hamburgers en chillste biertenten plaats voor een blog over PR-adviseurs, persbenadering en het medialandschap. En daar kunnen deze mannen vanuit twee kanten wat over zeggen. Ze hebben zelf een achtergrond en/of baan in de communicatie en ze zijn natuurlijk dé Cityguys. Lees mee!

1. Hebben PR-adviseurs en -bureaus door wat jullie precies doen met Cityguys?

Nee. De toppers en bureaus waar we nauw mee samenwerken natuurlijk wel, maar we reageren dagelijks met de vraag “Heb je wel eens op onze instagram gekeken” of “Waar zou je deze content zelf precies op onze website zien?” We geven met Cityguys graag een creatieve draai aan onze content, zowel food als non-food geörienteerd.

2. Hoeveel persberichten krijgen jullie gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak? Waarom

We ontvangen er zo’n 10 per dag, behalve in het weekend. We nemen nooit persberichten over, dus het is meer om geïnformeerd te worden of als we worden uitgenodigd om een review te doen of naar een feest te komen. Onze digitale prullenbak is altijd leeg.

3. Wat is de slechtste persbenadering die jullie recent gezien hebben?

Alle e-mails die beginnen met ‘beste influencer’ of ‘beste [VUL HIER NAAM IN]’. Dan heb je eigenlijk geen zin meer om verder te lezen. We staan ook op de perslijsten van zo’n beetje alle automerken en die slingeren de meest irrelevante persberichten de wereld in. Laatst kregen we een persbericht van het Apostolisch Genootschap. Ongelooflijk. Daar is dan 0 match tussen ‘merk’ en Cityguys en hoewel de woordvoerder honger kreeg van onze website heeft ‘ie ons toch maar van de perslijst gehaald.

4. Vinden jullie de enorme groei van de hoeveelheid blogs een positieve of negatieve ontwikkeling? Waarom?

Goed, er zal wel vraag naar zijn he? Het is goed dat er meer bij komen, er zijn nog veel niches die relevant zijn en besproken moeten worden. Wij zijn juist fan van die niches en schrijven zelf bijvoorbeeld veel alcohol-gerelateerd. Zelf hebben we ‘maar’ 13k+ volgers op instagram, maar worden wel gevolgd door relaties met 100k of soms wel 300k+ volgers. Het is heel tof om te zien dat je met een kleine following door die mensen nog veel meer mensen kan bereiken.

5. Hoe staan jullie (lezers) tegenover native advertising?

Er is een verschil hoe je het inzet natuurlijk hé. Onze lezers vinden het heel tof dat ze tijdens onze events op een fiets van Union Bike mogen fietsen (“Zó chill dat ik niet op m’n eigen fiets hoef!”) en de welkomstdrankjes die Diageo sponsort op Cityguys borrels worden ook gewaardeerd. Stel je voor dat wij opeens Peijnenburg gaan promoten, dan is dat volstrekt ongeloofwaardig tenzij we er natuurlijk een Peijnenburger van gaan maken.

6. Bij welk internationaal medium zouden jullie wel willen werken? Waarom?

We vinden het tof om op zoveel mogelijk plekken bij te dragen met onze content. Niet fulltime voor éénmerk dus, maar tegen bijdrages leveren aan de Holland Herald of Monocle Magazine zouden we zeker geen nee zeggen.

7. Lijkt het jullie (nog) leuk bij een PR-bureau te werken en waarom?

JP heeft bij een reclamebureau gewerkt en Roger bij een PR-bureau en daar hebben we geleerd dat de klant altijd voorrang heeft, ook als ‘ie een belachelijk voorstel heeft op het allerlaatste moment. Voor dat soort grappen hebben we geen tijd meer, want we willen restaurants testen, naar feestjes en fantastische content produceren. We hielden wel van de dynamiek en hoeveel je in korte tijd bij bureaus in de creatieve sector kunt leren, dus we bevelen het anderen altijd van harte aan als leerschool.

8. Zijn jullie sneller geneigd om met een bekende PR-adviseur in zee te gaan?

Voor een vriend loop je harder dan voor een vage kennis, dat is een ding dat zeker is. Maar het gaat er gewoon om of er een match is. Uitnodigingen voor het testen van een salade of een nieuwe ijsthee moeten we meestal afslaan, tenzij we dus iets ludieks kunnen doen.

9. Wat zijn jullie grootste irritaties naar PR-adviseurs en -bureaus?

Als mensen ons benaderen zonder te weten wie we zijn, het niet persoonlijk maken en er onkunde blijkt dan helpt dat niet mee. Als je zegt dat je naar een event van ons komt en last-minute afzegt dan is dat irritant, maar als je helemaal niet afzegt dan kun je er donder op zeggen dat je niet meer uitgenodigd wordt. En in de wandelgangen is wel bekend dat de events die we met Cityguys doen altijd een feestje zijn.

10. Wat is jullie gouden tip voor de PR-adviseur?

Investeer tijd om je te verdiepen in een blogger of journalist en wees dedicated. Mocht je een keer geen PR event hebben en op de bank zitten, dan bekijk je dus onze stories op instagram. Als je daaraan een paar weken later refereert als je iets van ons nodig hebt, dan heb je net iets meer kans op een samenwerking.

Zijn jullie het met de volgende stellingen eens of oneens?

1. PR-bureaus verpesten de journalistiek

Oneens: goede bureaus verrijken de journalistiek.

2. Een persbenadering hoort altijd persoonlijk te zijn

Oneens. Maar als je wilt dat er iets gaat gebeuren na een benadering dan is persoonlijk contact natuurlijk het enige dat werkt.

3. Onbetaalde samenwerkingen tussen bloggers en merken / PR-bureaus zijn niet meer van deze tijd

Oneens. Als er een nieuwe plek is waar goede hamburgers zouden zijn, dan hoef ik er niet eens gratis te eten. We zijn niet te betoeterd om te betalen voor eten of drinken, vinden een gratis samenwerking geen probleem als er een match is en als het goed is dan mag je als blogger/vlogger/journalist ook gewoon best eens fooi geven.

4. PR-bureaus en adviseurs gaan niet voldoende met de digitale ontwikkelingen mee

Dat zijn waarschijnlijk PR-bureaus en adviseurs die wij niet kennen, aangezien onze focus nogal op digitaal ligt. Als je online en offline goed kan combineren dan ben je wel een stuk krachtiger.

5. En ten slotte: Amsterdam of Rotterdam?

Deze vraag kan alleen komen van een Rotterdammer, want een Amsterdammer interesseert dit geen bal. Rotterdam is fantastisch en onze reporter Matthijs Haagsman is daar druk bezig om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen. Zelf komen we er ook graag (musea, cocktailbars, Witte de With), maar we wonen natuurlijk niet voor niks in Amsterdam. Voor Rotterdammers die ook eens de gezelligheid van 020 willen ervaren: check onze hotspots op Cityguys.nl!

 

Thanks voor jullie inzichten en antwoorden JP en Roger, maar de laatste vraag kwam toch écht van een Nuenenaar die in Utrecht woont en in Rotterdam werkt ;-). Samenvattend: wederom horen we als belangrijke boodschap dat merken, PR-bureaus en adviseurs zich niet voldoende verdiepen in de media. De Cityguys geven aan dat een samenwerking echt niet altijd betaald hoeft te zijn als het een goede match is. Een persoonlijke band en verdieping in Cityguys vergroten wel de kans. Een andere tip die JP en Roger geven waar veel merken nog wat van kunnen leren: kijk niet alleen naar de hoeveelheid directe volgers van een platform, maar ga een stap verder en kijk naar het bereik van de volgers die het bericht verder kunnen tillen. Een mooie plus aan samenwerken met de Cityguys is dat zij de druk snappen die hoort bij het werken bij een bureau. Thanks voor jullie inzichten JP en Roger!

Honger gekregen van het lezen? Kijk eens op de Instagram van Cityguys voor inspiratie en de beste adresjes om een hapje te eten. Wil jij ook op de Klaagmuur jouw zegje doen? Stuur een mailtje naar marcel@coopr.nl.