PR-Klaagmuur: Karen Gregory - Karenz.nl

Blog
PR Klaagmuur
Soraya Mooijweer
09-03-2017
Karenz.nl is de persoonlijke life(style) blog van Karen Gregory. Toen ze in 2001 begon met bloggen, was zij één van de eerste bloggers van Nederland. Ze is diverse keren genomineerd voor blogger awards in Nederland en België, onder andere meerdere keren voor de 'Dutch Bloggie Award'. Na een aantal jaar het lifestyle magazine Dejlig gerund te hebben, is ze in februari toch overgestapt naar een persoonlijkere blog. Persoonlijke blogs worden beter gelezen en ze vindt het zelf ook gewoon het allerleukst om te doen. Dus 1 + 1 is 2 en Karenz was geboren. Met meer dan 10 jaar ervaring in de media deelt Karen haar mening over PR-adviseurs, -bureaus en de wereld. Lees mee!
  • Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
  • Social media. Ik ben veel online en ik 'hoor' dingen toch vaak het eerst via bijvoorbeeld Twitter. Daarnaast bezoek ik ook wel een paar keer per dag Nu.nl.
  • Ontvang je liever genuanceerde of scherpe persberichten?
  • Als ik daarover nadenk, toch liever genuanceerd. Cut the crap, get to the point. Als ik er te veel toestanden omheen lees, dan raak ik afgeleid van waar het om gaat.
  • Hoeveel persberichten krijg je per dag en hoeveel daarvan verdwijnen in de prullenbak?
  • Ik was zelf ook wel benieuwd en heb het geteld. Ik ontvang er tussen de 10 en 20 per dag. Veel te veel dus. Ik schat dat ongeveer 90% daarvan in de prullenbak verdwijnt, soms zelfs ongelezen. De berichten die ik interessant vind, zet ik in een apart mapje omdat ik daar actie op wil ondernemen.
  • Wat is de meest waardeloze persbenadering die je recent hebt gezien?
  • Laat ik het algemeen houden en niet iets gaan affikken, maar ik krijg zo veel persberichten van bureaus. En dan word ik soms ook nog eens na-gemaild of na-gebeld of ik iets met zo'n bericht kan doen, of dat ik er nog niets mee heb gedaan. Dat laatste daar word ik wel wat narrig van, zeker als ik verder niets met het bureau heb en ze mij ook niet echt kennen. Bovendien denk ik dat een bureau soms ook kan betalen als ze echt exposure willen. Je kan er niet vanuit gaan dat bloggers zo alles klakkeloos overnemen.
  • En van welke persbenadering was je juist echt onder de indruk?
  • Ik houd van persoonlijke benaderingen. Zo nodigt een PR-bureau één keer per jaar een select groepje bloggers uit om de merken te leren kennen. Zo heb je echt de tijd voor elkaar en is de kans dat je als blogger over die merken gaat schrijven ook veel groter. Je kent de mensen achter het merk immers persoonlijk. Via hetzelfde bureau ben ik ook een keer met maar een andere blogger met de vrouwen achter een merk gaan lunchen. Dat is leuk, want dat is intiem en zo creëer je echt een band. Dat kost misschien wat meer tijd, maar levert een hoop goodwill op!+
  • Waarvoor mag een PR-adviseur jou bellen?
  • In principe ben ik erg op mijn nachtrust gesteld, zeker nu ik net moeder ben geworden en die nachtrust geen garantie meer is ;). Maar als een pr adviseur een droomopdracht voor me in de aanbieding heeft, dan mag hij/zij mij zeker wakker bellen.
  • Wat is jouw grootste afknapper bij PR-bureaus en/of -adviseurs?
  • Dat ze je  (blog en doelgroep) niet echt kennen, maar wel allemaal dingen van je willen.
  • Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op Karenz.?
  • Voor ongeveer 1 op de 10 artikelen word ik betaald. In november en december had ik veel meer betaalde opdrachten en af en toe zie je echt pieken. Ik probeer altijd wel genoeg balans te hebben. Zo probeer ik nooit te veel betaalde posts achter elkaar te plaatsen. Maar eigenlijk zou het niet moeten uitmaken, want de kwaliteit van een artikel waar ik voor betaald heb gekregen, is niet minder dan voor een onbetaalde post. Het is altijd een artikel dat ik normaal ook had kunnen schrijven en waar ik achter sta.
  • Heb je een zwarte lijst met PR-adviseurs/bureaus? Zo ja, hoe beland je op die lijst, en kom je er ooit vanaf?
  • Er is maar één bureau waar ik niet meer mee en voor wil werken, omdat ze echt met een belachelijk voorstel kwamen. Toen ik daar niet op in wilde gaan, was ik arrogant. FYI: ik mocht 3 schoonmaakmiddelen t.w.v. 3 euro per stuk weggeven en moest zelf ook opdraaien voor de verzendkosten naar de winnaars. Ik ben gekke Henkie niet!

    Natuurlijk kan dat bureau van mijn persoonlijke zwarte lijst afkomen... Als ze gaan begrijpen dat ik geen gratis doorgeefluik ben en ze mijn blog op waarde schatten.
  •  Wat is jouw gouden tip voor een  PR-adviseur?
  • Persoonlijkheid! Zorg dat je een band met de blogger (in mijn geval) opbouwt en leer elkaar en ook zeker de blog van de blogger kennen. De PR-adviseurs die ik persoonlijk ken, daar doe ik over het algemeen ook veel meer voor dan voor iemand die ik niet ken, of die zich niet voor mij en mijn blog lijkt te interesseren. Die band dat levert free en ook veel exposure op en dat moet in jullie branche toch fijn zijn?

    Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
  • Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft geen zin.
  • Als het relevante en passende informatie is, dan kan er wel nagebeld worden. Zeker als je al een band met de blogger hebt. Dan kan het ook best gezellig zijn om even te bellen :)
  • Bij stijl- en taalfouten lees ik een (pers)bericht niet verder
  • Eens. Iedereen maakt fouten, maar in een persbericht vind ik het echt stuitend. Lees het even na en laat het nalezen. Soms heb je haast en zie je je eigen fouten niet meer. Ik weet het. Het kan mij ook gebeuren. Maar het staat zo onprofessioneel.
  • Bloggen doe ik voor mezelf.
  • Voor 60%. Ik heb de switch gemaakt naar een meer persoonlijke blog en in principe blog ik voor mezelf. Toch houd ik rekening met mijn omgeving, met mijn lezers en ook met mijn adverteerders en overige samenwerkingen.
  • Er zijn te veel blogs
  • Eens. Aan de ene kant is het goed dat er verschillende markten bediend worden. Aan de andere kant kan ik me zo voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet als PR-bureau. Bovendien zijn de meesten na een jaar weer gestopt. Daarom zou ik als ik een PR-bureau was ook pas in mensen gaan investeren als ze al langere tijd bloggen of echt heel goed zijn. Bovendien zijn er toch echt te veel bloggers gaan bloggen met de verkeerde intentie: gratis spullen. Dat is zo doorzichtig, die zielloze blogs, die mogen van mij stante pede van het internet af.
  • Native advertising is de holy grail voor bloggers
  • Ja, heel erg mee eens. Het werkt het beste als een advertorial zo natuurlijk mogelijk gebracht wordt. Een blog is onderdeel van social media en is dus tweerichtingsverkeer. Dat is ook meteen het voordeel van adverteren op blogs. Als je een beetje een goede blogger bent, dan heb je een band met je lezers en zien je lezers je zelfs als vriend. Mond-tot-mond reclame is nog altijd de beste reclame. Kun je nagaan als die reclameboodschap van een vriend komt.... Maar het is ook meteen een valkuil, want ik vind dat je als blogger wel altijd duidelijk moet zijn dat je betaald hebt gekregen voor een uiting.

    Karen draait al een hele tijd mee in de blogwereld, maar ziet haar blog toch nog vooral als haar persoonlijke dagboek. Ze zit dan ook niet te wachten op algemene persberichten en vooral niet het nabellen- of mailen waarom ze er nog niets mee heeft gedaan. Een zwarte lijst heeft Karen zeker, maar wees niet bang: je kunt daar ook weer van af komen. Mits je wel haar toegevoegde waarde als blogger begrijpt! Dat klinkt misschien heel streng, maar dat valt mee. PR-adviseurs mogen haar zelfs wakker bellen.  Dan wel voor iets unieks waar deze kersverse moeder haar nachtrust voor over wil slaan. De gouden tip? Een band tussen PR-bureau en blogger, maar ook tussen blogger en lezers.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief