PR-Klaagmuur: Klaas Kaptijn van Veronica Magazine

Blog
Opinie
Monique van den Berg
03-02-2016
Iedere week vragen we een journalist, blogger of andere influential om hun mening over PR te geven aan de hand van vijftien vragen en stellingen. Wat is hun belangrijkste nieuwsbron en wat zijn volgens hen de tops en flops van persbenaderingen? Deze week vult Klaas Kaptijn, redacteur film en serie bij Veronica Magazine, onze PR-Klaagmuur in. Hij schrijft over de nieuwste producties op gebied van film/TV en spreekt met vele grote namen uit de entertainment industrie. Op verzoek van Coopr mocht hij vorig jaar bijvoorbeeld exclusief naar de NY set van het langverwachte tweede seizoen van Marvel's Daredevil en sprak daarnaast ook met de hoofdrolspelers van twee andere Marvel series: 'Jessica Jones' en 'Luke Cage'. Zo'n track record van interviews is natuurlijk indrukwekkend, maar op welk artikel is Klaas zelf het meest trots? En van welk persuitje heeft hij spijt? Je leest het in deze editie van de Klaagmuur!

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?
Een stuk of twintig, gok ik. Alles wat met films en series te maken heeft, bewaar ik, maar de helft kijk ik nooit in.

2. Waar moet een persbericht aan voldoen om jou enthousiast te maken?
Er moet bruikbare informatie in staan. Met persberichten die geschreven zijn om veren in eigen kont te steken, kan ik niks. Of ik er enthousiast van word, ligt helemaal aan het onderwerp.

3. Heb je wel eens spijt gehad van een persuitnodiging die je hebt opgepakt?
Tijdens mijn eerste Cannes kreeg ik een uitnodiging voor een persconferentie met onder meer Harvey Weinstein, Tim Burton en Ryan Coogler. Geweldige namen, maar dat dit alles georganiseerd was door Lexus, had een aanwijzing moeten zijn dat dit promo-prietpraat zou worden. En dat was het dus ook.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Via Facebook en Twitter volg ik alle grote vakbladen en maatschappijen. Zo heb je alle grote aankondigingen, primeurs en achtergronden handig bij elkaar.

5. Welke (internationale) tijdschriften/kranten zijn een inspiratiebron voor je?
Het meest briljante entertainmentblad dat ik ken, is Entertainment Weekly: door hun status kunnen ze alle grootheden uit de film- en tv-wereld krijgen, maar ze gaan ook enorm creatief en luchtig om met alles wat ze brengen aan nieuws en artikelen.

6. Op welk door jou geschreven artikel/interview ben je trots en waarom?
Ik heb ooit eens in een artikel geanalyseerd hoe Brad Pitt zo'n grote ster is geworden zonder dat hij absurd grote filmhits heeft gehad. Dat pakte best goed uit, al zeg ik het zelf. (Nieuwsgierig? Lees het artikel hier en hier.)

7. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?
Dat varieert. Het is duidelijk dat de één een hele andere tactiek heeft dan de ander. De stalkers zijn altijd wel goed voor een gniffel.

8. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus en/of adviseurs?
Dat er geen reactie komt op je verzoek, of nog erger: wel een respons, maar dat er geen antwoord wordt gegeven op je vraag.

9. Hoe zie jij de ontwikkeling van native advertising binnen de journalistiek?
Minder negatief dan toen ik eerst hoorde van dit fenomeen. Ik denk dat er bij een goede match tussen medium en product zeker amusante, informatieve en lezenswaardige dingen uit kunnen komen.

10. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?
Less is more.

Wat zijn jouw gedachten over de volgende stellingen?
1. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.
Zeker.

2. Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft nooit zin.
Niet als de vraag is: 'Gaan jullie daar nog wat mee doen?' Dat zal me niet van gedachten veranderen.

3. Online tv-gidsen en apps zorgen ervoor dat de papieren Veronica Magazine gaat verdwijnen.
Nee, want er zullen voorlopig nog genoeg mensen blijven voor wie smartphones en tablets niet zo belangrijk zijn. De papieren versie zal nog wat verder slinken qua oplage, maar het einde van de daling komt in zicht.

4. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer
Klopt, alles is overal tegenwoordig.

5. PR-adviseurs / -medewerkers hoeven ons alleen te benaderen voor interview mogelijkheden, andere inhoudelijke ideeën voor artikelen verzinnen wij als redactie zelf.
Ik wil altijd luisteren naar ideeën van anderen, maar het is nog nooit voorgekomen dat we aan de gang zijn gegaan met bedenksels die van buiten de redactie kwamen. Maar het ene idee kan leiden tot het andere.Al met al geeft Klaas aan dat er geen ellenlange pitches voor artikelen zijn kant op hoeven te komen, maar dat hij lekker korte en persoonlijke berichten zeker weet te waarderen. Wel altijd even iets van je laten horen als hij iets gevraagd heeft, ook als dit een 'nee' is. Hij gelooft dat er binnen de lezersgroep van Veronica absoluut nog fans zijn van de papieren versie, dus de overstap naar geheel online ziet hij niet snel gebeuren. Zijn nieuws pikt hij dan wel weer makkelijk via social media op; het online volgen van de grote entertainment bladen en websites zorgt in 1 oogopslag voor duidelijk overzicht wat er op dat moment hot en not is in de industrie. Goed advies, net als zijn gouden tip 'less is more'. Het moge duidelijk zijn: Klaas is persoonlijk niet een man van heel veel woorden, maar gebruikt die liever voor zijn artikelen in Veronica Magazine. En hier bij Coopr zien we die graag, dus gelijk heeft ie!

Klaas op Twitter, Instagram en Linkedin.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief