PR-Klaagmuur: Laura Kieft van LaurasBakery.nl

Blog
PR Klaagmuur
Marcel Withoos
20-01-2016
Iedere week vragen we de ongezouten mening van bloggers, journalisten en andere influentials aan de hand van tien vragen en vijf stellingen. Deze week de eer aan Laura Kieft, de oprichter en blogger van LaurasBakery.nl. Met haar blog vol met de zoetste en lekkerste gerechten is deze keukenprinses uitgegroeid tot een van de grootste bakblogs van Nederlanders. Maar is haar mening over PR en PR-adviseurs net zo zoet of heeft ze nog wel wat noten op haar klaagzang? Daar komen we achter in de PR-Klaagmuur van deze week.

1. Welke recente persbenadering heeft indruk op je gemaakt?
De persoonlijke en onderscheidende persberichten vind ik het leukst en blijven daardoor ook beter hangen. Bijvoorbeeld toen we de nieuwe Bosch apparatuur in workshops zelf gingen testen, dan kan ik er veel beter en geloofwaardiger over schrijven. Ook het bezoek aan de Ben en Jerry's fabriek ter ere van een nieuwe ijssmaak vond ik erg tof. Het hoeven natuurlijk niet altijd evenementen of uitjes te zijn, maar dat maakt nu eenmaal wel meer indruk.

2. Hoeveel persberichten ontvang je gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak?
Pfoe, veel! Het meeste belandt in de prullenbak. Ik scan persberichten en pak de berichten eruit die aansluiten op mijn blog, waar ik enthousiast over ben en waar ik van denk dat ik er iets leuks mee kan doen.

3. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Eigenlijk ga ik net zo te werk als bij persberichten: het moet bij mij en mijn blog passen, maar ik moet er ook iets leuks mee kunnen doen voor mijn blog.

4. Ben je sneller geneigd om met bekende PR-adviseurs of -bureaus in zee te gaan?
Naarmate ik langer leuk contact hebt met adviseurs en bureaus ben ik wel sneller bereid om een leuke samenwerking aan te gaan. Een beetje de gunfactor zeg maar.

5. Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?
Dat wisselt een beetje. De communicatie verloopt eigenlijk altijd vlot en soepel en ik hoef niet lang te wachten op informatie waar ik om vraag. Maar er wordt niet altijd iets mee gedaan als ik vraag of ik op de hoogte gehouden kan worden van een bepaald merk. Dat is wel jammer, want ik vraag er niet om als ik er niks mee wil doen...

6. Grootste afknapper in het contact met PR-bureaus?
Opdringen en nabellen of namailen. Ik kan nu eenmaal niet overal op reageren en als ik wel aangeef er iets mee te willen doen, staat dat nu eenmaal niet binnen een paar dagen online. Als ik zeg dat ik iets ga doen, kun je daar van op aan. Het komt echt niet sneller online als je er steeds weer om vraagt.

7. Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?
Veel persberichten of persbenaderingen zijn onpersoonlijk (beste blogger/redactie). Zo moeilijk is het tegenwoordig toch niet om namen toe voegen aan het mailsysteem? Ook worden persberichten vaak naar het hele bestand toegestuurd en wordt er totaal niet gekeken of het ook daadwerkelijk aansluit bij de betreffende blogger.

8. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?
Als ik aanvragen binnenkrijg van bedrijven en merken doe ik dit eigenlijk niet onbetaald. In het verleden wel, maar mijn blog is in de afgelopen jaren flink gegroeid en het is inmiddels ook mijn fulltime werk. Dan kun je niet alles onbetaald doen. Dat wil niet zeggen dat ik nooit een onbetaalde samenwerking aanga hoor, maar dat zijn dan meestal toffe (kleinere) bedrijven die ik zelf heb benaderd om een keer iets samen te doen.

9. Hoe staan je lezers tegenover native advertising?
Wel goed eigenlijk, ik denk dat dit onder andere komt doordat ik alleen met partijen werk waar ik zelf in geloof en waar ik enthousiast over ben. In het begin was ik bang dat de stap naar commercie niet goed ontvangen zou worden, maar tot op de dag van vandaag heb ik er nog nooit commentaar op gekregen. Het is ook wat meer 'ingeburgerd' denk ik, lezers snappen dat het mijn inkomstenbron is. Al merk ik wel steeds vaker dat er lezers zijn die gebruik maken van adblockers.

10. Zijn er andere bloggers of journalisten waar je naar opkijkt?
Er zijn meer dan genoeg bloggers die ik volg en erg goed vind, zowel in binnen- als buitenland. Manuela van Passionforbaking.com is daar een voorbeeld van. Ze heeft een hele herkenbare stijl en voert dit overal in door. Maar of ik echt naar ze opkijk? Nee, dat niet. Maar misschien ben ik daar te nuchter voor, ik ben ook nooit echt fan geweest van een artiest.

 

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. Bloggen doe ik voor mezelf
Ik ben begonnen om mijn vrienden en familie foto's van mijn baksels te kunnen laten zien, maar al snel vroegen wildvreemde mensen of ik de recepten er niet bij kon zetten. Inmiddels is het dus behoorlijk uit de hand gelopen en blog ik zeker niet alleen meer voor mijzelf. Maar ook niet alleen voor anderen, ik vind het zelf fantastisch om dagelijks met Laura's Bakery bezig te zijn. Een beetje van beiden dus. Voor mezelf, maar ook zeker nog voor mijn familie, vrienden en alle andere lezers die ik niet persoonlijk ken.

12. Het aantal blogs groeit te hard
Ik denk meer dat het aantal blogs die met de verkeerde intentie worden opgericht te hard groeit. Bloggen moet je doen omdat je het oprecht leuk vindt, niet omdat je daar iets voor terug wilt in de vorm van producten of geld. Mocht dat uiteindelijk zo groeien dan is dat natuurlijk fantastisch, maar je houdt het bloggen niet vol als het je passie niet is. Veel (beginnende) bloggers vergissen zich in het werk dat erbij komt kijken en de tijd die je er in moet investeren.

13. PR-bureaus maken teveel onderscheid tussen bloggers en journalisten
Nee, dat ervaar ik niet zo.  Uiteindelijk spreken beide partijen hun eigen publiek aan, ik zie eigenlijk ook niet in waarom een PR-bureau daar onderscheid in zou moeten maken. Als het merk maar past bij het publiek van de blogger of journalist.

14. Nieuws is eigenlijk nooit echt 'nieuw' meer
Nieuws verspreid zich tegenwoordig snel, maar ik denk dat vooral de manier waarop je iets brengt vernieuwend kan zijn. Als ik al heb gelezen over een onderwerp, maar iemand anders brengt dat op een hele toffe en vernieuwende manier zal ik het alsnog lezen.

15. Een persbericht met een zwakke kop of stijl- en taalfouten gaat linea recta de prullenbak in
Niet direct, het moet wel heel slecht zijn wil ik het direct verplaatsen naar de prullenbak. Het geeft wel een eerste indruk natuurlijk. Als het echt een interessant onderwerp is waar ik iets mee kan voor mijn blog, zie ik de foutjes door de vingers.

 

Om de vrede in Laura's keuken te bewaren wordt ze graag persoonlijk benaderd met materiaal dat bij haar, de blog én haar lezers past; mails met 'Beste blogger' kun je dus beter niet versturen. En als ze zegt dat ze iets gaat doen met een persbericht, dan doet ze dat echt wel. Daar hoef je niet continu over te bellen of mailen. Ze vindt dat de communicatie met PR-adviseurs over het algemeen goed verloopt, maar als ze vraagt om op de hoogte gehouden te worden van een merk, doe dat dan ook! Anders kan ze er ook niets mee doen en dat is natuurlijk zonde voor alle partijen. Want de gunfactor speelt zeker een rol, dus bouw aan die relaties en leer de media en de mensen erachter echt kennen. En een persbenadering die echt een ervaring biedt, daar raakt Laura het meest van onder de indruk.

Wil jij ook jouw kritische blik op public relations met ons delen op de PR-klaagmuur? Stuur een mailtje naar marcel@coopr.nl en dan horen we jouw beklag graag aan!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief