PR-Klaagmuur: Paola van de Velde (Telegraaf)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
21-11-2011


Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Paola van de Velde, journalist bij de Telegraaf.

1.Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Dat zijn mijn oren die ik gebruik binnen mijn eigen netwerk. Dit levert mij de meest bruikbare verhalen op voor de carrièrepagina, die ik wekelijks maak voor de Financiële Telegraaf. Daarnaast lees ik vakliteratuur, persberichten en schuim ik het internet af.

2.Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Over het algemeen wel. Ik heb dan ook een vrij heldere, afgebakende portefeuille. Ik schrijf over de uitzendsector en maak de Carrièrepagina die op zaterdag verschijnt in het financiële katern. Die richt zich op HBO-plussers en dat begrijpen de meeste pr-bureaus prima. Alleen het aanbod dat ik krijg op de personaliarubriek Carrièrejournaal is soms niet echt van toepassing. De rubriek is bedoeld voor topbenoemingen. Maar veel PR-bureaus gooien toch ook een balletje op met mindere benoemingen. Ook het feit dat ze vaak slecht ('rode ogen') of geen fotomateriaal meesturen, is een terugkerende ergernis.

3.Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Daar heb ik geen problemen mee, zolang ik maar beslis of het past of niet.

4.Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Ik ontvang het liefst een genuanceerd bericht met een scherpe inhoud.

5.Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
Heel erg belangrijk. Als mij in de eerste alinea niet duidelijk wordt, om wie, wat, waarom, wanneer en hoe gaat, haak ik af. Er komen hier dagelijks zoveel persberichten binnen, dat ik na een paar zinnen moet kunnen weten of het interessant voor mij is of niet. Als ik eerst een heel verhaal moet doorworstelen om tot de kern te komen, kost me dat domweg teveel tijd. Tijd die ik helaas steeds minder heb. De werkdruk op de redactie is de afgelopen jaren sterk toegenomen.

6.Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Ik heb nog nooit spijt gehad van een verhaal. Als ik spijt heb van een afspraak of geen goed gevoel heb over een interview, dan publiceer ik niet.

7.Ga je wel eens lunchen met een PR-adviseur?
Zelden. Ik eet liever een broodje met mijn collega's of vrienden. Maar ik ben er ook niet principieel op tegen. Het kan ook nuttig en gezellig zijn.

8.Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een PR adviseur?
Op LinkedIn ben ik met diverse PR-mensen verbonden. En ook via Twitter. Ik volg mensen, zij volgen mij. Dat vind ik geen probleem, prima zelfs. Op Hyves en Facebook is dat wat minder. Bovendien ben ik niet extreem actief op die laatste twee sociale netwerken.

9.Wat is jouw grootste irritatie in de samenwerking met een PR-bureau?
Ik ben allergisch voor mensen die opbellen en meteen een toon aanslaan alsof ze mijn beste vriend zijn en dan om elke zin mijn voornaam uitspreken. Dat irriteert me mateloos. Verder vind ik het vervelend medewerkers van PR-bureaus of afdelingen slecht bereikbaar zijn door lange vergaderingen of geen vervanger hebben als ze parttime werken. Juist omdat je als journalist elke dag met een deadline zit, is snelheid belangrijk.

10.Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
Teveel Engelse termen gebruiken vind ik een minpunt, evenals het veelvuldig gebruik van het woord passie (dat is inmiddels zo uitgekauwd begrip). Verder: de zinsnede 'kansen laten liggen'. Daar word je tegenwoordig ook mee doodgegooid.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11.  De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Eens.

12.  Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Soms.

13.  PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
Vaak waar, maar natuurlijk niet altijd.

14.  Nabellen door PR-adviseurs over hun persbericht is overbodig.
Ja, volledig overbodig. Sterker nog, het is pure tijdsverspilling.

15.  PR bureaus verpesten de journalistiek.
Nee, hooguit mede. Maar er zijn veel meer factoren die de journalistiek ondergraven. De ergste is volgens mij de verregaande commercie en de grote waarde die aan burgerjournalistiek wordt gehecht. Dat je kunt schrijven, betekent nog niet dat je een leesbaar verhaal kunt optekenen. Laat staan het nieuws in een breder kader kunt plaatsen.

Heb je nog een brandende vraag aan Paola? Je kunt deze stellen via @paolavandevelde. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief