Schrijven maakt slimmer

Blog
PR
Marlous Westra
30-09-2014
Op mijn persoonlijke to do lijstje staat een aantal dingen. Waaronder het bezoeken van mogelijke scholen voor m'n oudste mannetje die in mei alweer 4 jaar wordt. In principe staat hij ergens ingeschreven. Maar om helemaal zeker te zijn van onze keuze, moet ik van mezelf alle basisscholen in de omgeving af. Een van de redenen waarom we hem voor deze specifieke school wel al hebben aangemeld, is omdat er gewoon nog schoolborden in de klaslokalen hingen. Je weet wel, met krijtjes en van die lijntjes waartussen je 'aan-elkaar' leert schrijven. De school die is afgevallen beschikte alleen over digitale schoolborden en iPads. Een keuze op gevoel. De ratio zegt dat alles naar verloop van tijd toch digitaal wordt en dat het belangrijker is dat kinderen snel leren typen dan schrijven. Nog maar niet te spreken van de snelle opkomst van spraaktechnologie. Maar mijn gevoel roept gewoon: ik wil dat mijn kind leert schrijven. Dan maar ouderwets.

Train the brain
Gelukkig stuitte ik bij het schrijven van dit blog op allerlei onderzoeken die dit gevoel ondersteunen. Het blijkt namelijk dat schrijven aantoonbare neurologische voordelen met zich meebrengt. Schrijven stimuleert de hersenactiviteit waar typen dat nalaat. Schrijven traint de hersendelen die gaan over geheugen, taal en fijne motoriek. Ook worden kinderen door schrijven beter in het verzinnen en uiten van ideeën. Daarnaast hou je informatie tijdens bijvoorbeeld een college, beter vast als je met pen en papier aantekeningen maakt dan als je dit digitaal bijhoudt. Dat komt omdat je het niet blind en automatisch overtikt, maar omdat je met schrijven de informatie samenvat en herformuleert. Je kauwt er als het ware al even op, wat ervoor zorgt dat je het beter opslaat. Kortom, verschillende onderzoeken bewijzen dat hersenen beter ontwikkelen doordat kinderen leren schrijven.

Project Learning Curve
En nu de campagne: Project Learning Curve. In het leven geroepen om de noodzaak van het leren schrijven door kinderen over de bühne te krijgen in het klaslokaal. Schrijven moet een essentieel onderdeel van het onderwijs blijven omdat het zo'n enorme invloed heeft op de cognitieve ontwikkeling. Om het schrijven te stimuleren is er een speciale pen ontwikkeld die bijhoudt hoeveel tijd een leerling besteedt aan schrijven en hoeveel tekens hij heeft geschreven. De pen synct met een app waarmee docenten de voortgang kunnen volgen. Ook kunnen leerlingen het tegen elkaar opnemen, wat een enorme stimulans is om te oefenen. Het statement dat gemaakt wordt is 'gebruik technologie niet als vervanger van het handschrift, maar gebruik het naast elkaar. Dan worden de beste resultaten behaald.'

Maatschappelijke relevantie
Het bovenstaande verhaal is een goede insight voor een impactvolle campagne zou je zeggen. Het dient een groot maatschappelijk belang en wereldwijd kampen scholen met het vraagstuk: meer digitaliseren of niet. Ik was fan van deze case, totdat de afzender duidelijk werd..

https://www.youtube.com/watch?v=p_RyAXQom1k

Verkooptruc
Een papierproducent! Logisch dat zij oproepen om net zoveel te schrijven dan dat de Golden Gate Bridge lang is. Natuurlijk hebben zij er belang bij dat zoveel mogelijk mensen blijven schrijven. Het lijkt meer op een verkapte reclame dan op een inspanning voor een groter goed, namelijk het schrijven weer in het klaslokaal krijgen en een hoger niveau van de leerlingen en het onderwijs an sich. Toen er vervolgens ook nog een persbericht hierover voorbij kwam dat verspreid is via een newswire zakte mijn sympathie voor de adverterende partij drastisch.

Printen kost ook papier
Maar toen weer even terug naar de werkelijkheid. Voor printen is ook papier nodig dus wellicht ligt het toch wat genuanceerder. De CEO van Domtar, het papierbedrijf, laat weten:"I strongly believe that paper textbooks and electronic devices, when used together, offer the very best chances for success in educating a student. We want to remind people that handwriting is a critical part of education and development. Technology is a helpful learning tool, but its purpose should not be te replace paper. We believe a healthy balance can help a classroom to be succesful."Daar is de sympathie weer terug. Ik denk er namelijk precies zó over ;) Laat scholen zich nu maar focussen op het leren schrijven. Hoe kinderen een iPad moeten bedienen hoeven ze hen op school écht niet meer uit te leggen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief