Slechte PR is slechte PR. Punt uit.

Blog
Opinie
Jody Koehler
15-03-2011

In de afgelopen weken heb ik het opvallend vaak gehoord. 'Er bestaat gewoon geen slechte PR', of iets vergelijkbaars als 'Ook negatieve publiciteit is publiciteit, dus we moeten dit doen!'. Herken je het? Je hebt het vast wel eens gehoord. Het wordt met groots gemak gezegd, inclusief bijpassend bravoure. Het zijn eigenlijk ook altijd dezelfde types die deze woorden uitspreken. Toch? Je plaatst ze vrij gemakkelijk in de categorie 'tweedehands autoverkoper' of gewoon 'gladjanus'. En met beiden kan ik op zich prima door een deur, maar zo'n opmerking maken over PR. Over my dead body! Alsof alle PR of 'free publicity' welkom is en nooit negatief kan zijn. Wat een onzin! Slechte PR is slechte PR. Zo simpel is het.

Negatieve publiciteit 
Laat ik gewoon een voorbeeld geven. Een dure Hollywood film is net uitgekomen en krijgt online de ene na de andere slechte recensie. Er was ontzettend veel van de film verwacht, maar meer dan een halve ster op IMDb krijgt het niet. Iedereen praat er over! Hoe kan dit toch? Met zo'n cast, die geweldige regisseur en dat fantastische script. In alle interviews met betrokkenen gaat het over de slechte publiciteit die de film krijgt. Heb je het scenario voor je? Dan nu mijn vraag aan jou... ga jij die film bezoeken?

Kenneth Cole en HEMA
De recente Kenneth Cole-case is ook een prachtig voorbeeld. De Amerikaanse ontwerper haakte met een tweet en de hashtag #cairo in op de protesten in Egypte en koppelde dat aan zijn nieuwe collectie. Veel mensen praten er vervolgens online over, in negatieve zin. 'Dat is dus ook PR', hoor je dan sommigen zeggen. En natuurlijk, misschien dat sommigen weer het merk voorbij zien of horen komen. Bereik zullen anderen weer denken. Maar nu even de andere kant. Staan ze ook stil bij het risico van een boycot? HEMA kwam vorige week ook in het nieuws. Mooi toch? Verkopen ze vast meer door.

Doel
Een doel van Public Relations is om een specifieke aandacht op te bouwen dat ook bijdraagt aan sales. PR is niet bedoeld om mensen te laten praten over je merk, ongeacht de inhoud. Ben je mal! Slechte PR is niet goed, zo simpel is het. Laat ik het anders zeggen: elke keer als een organisatie haar excuses moet aanbieden, in plaats van een product of dienst, dan is het slechte PR. En het maakt niet uit hoeveel mensen er dan over je merk of product praten. Slechte PR is slechte PR. Punt uit.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief