Social Media Newsroom speeltje van PR bureau?

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
09-02-2011


'Ben je bekend met een Social Media Newsroom? Zo ja, gebruik je het?' Aan de laatste 3 interviews van onze rubriek de de PR-Klaagmuur hebben we deze vraag toegevoegd. En wat is het antwoord van de journalist? Ze geven aan dat ze niet bekend zijn met de term 'Social Media Newsroom'. Ze hebben er nog nooit een ontvangen of gebruik van gemaakt. Wat betekent dit voor ons als PR-bureau die wel Social Media Releases (SMR) uitstuurt? Is een SMR een speeltje van een PR bureau of moeten we de journalist uitleggen wat ze in een SMR kunnen vinden?

Persbericht gaat niet dood
In 2010 onderzocht Jan Willem Alphenaar of het persbericht nog een belangrijke informatiebron is voor journalisten. Journalisten gaven toen aan dat ze het nog steeds 'handig' vonden om het te ontvangen. Toen gaf 55 % van de journalisten aan dat ze wel bekend waren met de term Social Media Release en dat ze er ook wel eens een ontvangen. Waarom ontvangen wij dan via onze PR-Klaagmuur andere signalen? Annemieke Ruggenberg van Kidsweek & 7 days gaf de volgende antwoorden over de Social Media Newsroom:

En dit zijn de antwoorden van Rachid Finge van NOS:

Ideale persbericht
Ook vragen we onze journalisten hoe hun ideale persbericht eruit ziet. Volgens Rachid is dat: 'Informatie in relevante volgorde, zoals in een typisch nieuwsbericht. Verwijzingen naar relevante documenten, zoals foto's of rapporten (ik haat persberichten met meerdere megabytes aan bijlagen). Veel contactmogelijkheden voor meer informatie.' En voor Annemieke is dat: 'Een relevante kop. Het belangrijkste nieuws bovenaan, liefst in een paar zinnen zodat je niet het hele document door hoeft te spitten om te snappen waar het om gaat.'

Sluit een Social Media Release bij deze antwoorden aan? Ja, volgens ons moet een Social Media Release een einddocument zijn voor een journalist. Hier kan hij alle relevante informatie vinden op één locatie. Voor onze klant MoneYou hebben wij de Social Media Newsroom (perskamer) gemaakt die we elke keer vullen met het laatste nieuws. In de Social Media Release over 'Social Sparen' is naast de tekst van het persbericht ook al het beeldmateriaal te vinden. Als je als journalist de SMR opent, vind je als eerste een korte samenvatting van het nieuwsbericht. Daarna is in 5 zinnen (nieuwsfeiten) aangegeven wat de hoofdlijnen van het persbericht zijn. Inclusief links naar relevante websites.

Zoals Rachid aangeeft wil hij dat het gelijk duidelijk is met wie hij contact op kan nemen voor meer informatie. In de SMR is het contactpersoon voor de pers op deze manier weergegeven:

En wil je deze release delen via Social Media of wil je eerdere persberichten van de organisatie lezen? Dan vind je deze helemaal onderaan de release.

De toekomst van een Social Media Release
Natuurlijk is een SMR niet voor iedereen relevant. Als je persbericht alleen bestaat uit tekst zonder beeldmateriaal en verwijzende links dan heeft het niet zoveel nut. Heb je wel beeldmateriaal en links? Dan moet je jezelf afvragen of deze informatie wel relevant is voor de eindgebruiker.  Kan de journalist wel wat met je beeldmateriaal? Daarom is het voor ons ook nog steeds passen en meten en denken we iedere keer weer opnieuw mee met onze klant of ze een SMR moeten inzetten. Wel vinden we het belangrijk dat als we als PR-bureau een nieuwe middel gaan gebruiken om het nieuws te delen, dat we dan ook de eindgebruiker vertellen wat ze ermee kunnen en hoe het werk. Daarom bovenstaande uitleg. Mocht je er als journalist nog niet uitkomen? Laat me dat dan weten, ik help je er graag nog een keer doorheen. Werk je bij een organisatie die wil weten of een SMR iets voor hen is? Neem dan gerust contact op!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief