Spotify's redelijk briljante reactie op vertrek Taylor Swift

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
20-11-2014
Taylor Swift deed afgelopen week het ondenkbare: ze trok al haar muziek af van Spotify. Hoe reageer je als muziekdienst wanneer een van je No. 1 artiesten al haar muziek laat verwijderen? Schiet je in de verdediging? Ga je in de tegenaanval om beschuldigingen af te weren of pak je het anders aan? Spotify koos ervoor om hier op een wel heel sympathieke manier op te reageren.

Gratis toegang tot een praktisch onbeperkte bibliotheek aan muziek. Met meer artiesten en nummers dan je ooit kunt beluisteren en een aanbod dat zo groot is, dat je er heel wat levensjaren doorheen kunt jagen voordat je echt alles hebt gehoord. Redelijk up to date en al je favo artiesten onder een dak. To good to be true? Voor de consument zeker niet, artiesten krijgen een minder goede deal, nog geen 1 cent per gespeeld nummer.

Timing
Big news: Taylor Swift distantieert zich volledig van Spotify. En jawel, vlak nadat ze haar nieuwe album lanceerde. Over timing gesproken. Artiesten krijgen via Spotify namelijk nog geen cent per gespeeld nummer, te weinig in de optiek van Swift:

"Music is art, and art is important and rare. Important, rare things are valuable. Valuable things should be paid for. It's my opinion that music should not be free, and my prediction is that individual artists and their labels will someday decide what an album's price point is. I hope they don't underestimate themselves or undervalue their art."

Hiermee gebruikt ze de lancering om een statement te maken. En ze heeft de positie om dit te doen. Swift is een van de weinige artiesten waarvan de albums (hardcopy of via iTunes) nog wel massaal verkocht worden. Via Spotify krijgt ze nog geen cent per afgespeeld nummer. Haar muziek is echter zo populair dat ze alleen al in oktober voor haar hit 'Shake it off' zo'n 3 ton ontving.

Tegenreactie
Een bittere pil voor Spotify. De populariteit van Swift zorgt namelijk ook voor flink wat traffic naar de streamingdienst. In 30 dagen tijd is haar muziek door 16 miljoen mensen afgespeeld. Flink wat te verwerken dus voor de muziekdienst. In plaats van een stevig corporate statement af te geven waarin Spotify verdedigt hoeveel het wel niet teruggeeft aan de muziekindustrie, verpakte ze het in een boodschap met een knipoog. Uitgaand van de eigen sterkte maakten ze ook nog een 'Come back, Taylor'-list.

"We hope she'll change her mind and join us in building a new music economy that works for everyone. We believe fans should be able to listen to music wherever and whenever they want, and that artists have an absolute right to be paid for their work and protected from piracy. That's why we pay nearly 70% of our revenue back to the music community."

Diensten als Spotify doorbreken stugge industrieën en geven de consument wat ze willen: on the go toegang tot een enorm muziekaanbod, bovendien is het een tegenbeweging in het illegaal downloaden. Ondanks dat de vinylplaat wel weer populair wordt, lijkt de kans klein dat we nog teruggaan naar een tijd waarin hardcopy's als warme broodjes over de toonbank heenvliegen. Ondanks dat Spotify Taylor Swift niet terugkrijgt met deze statement, laten ze wel zien dat ze hun gebruikers snappen en blijven ze trouw aan waar ze zelf voor staan. Extraatje is dat artiesten als Adam Levine laten weten het niet eens te zijn met Swift.

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief