SuperBowl Â- hoe een sportevenement een wedstrijd om aandacht werd

Blog
PR
Tamara Vlootman
02-02-2015
In Nederland hebben we er helemaal niets mee te maken, maar we volgen het op de voet. Gisternacht (Nederlandse tijd) werd de 49e editie van de finale van het American football gespeeld in Arizona, US. Ooit werd dit evenement voor de grap door de clubeigenaar 'Super Ball' genoemd en later omgedoopt tot Super Bowl. Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot veel meer dan een sportwedstrijd; het is vooral een advertentiewedstrijd. Met man en macht en heel veel budget (12% meer dan vorige jaar) proberen merken een beetje aandacht van het publiek te krijgen. Peperdure artiesten en maanden werk zijn regel, geen uitzondering. Alles om in positief vaarwater van de consument te komen. En toegegeven, onderstaande commercial is heel goed in elkaar gezet. Maar worden alle mogelijkheden wel benut?

https://www.youtube.com/watch?v=WzQ6a2UKlGM

T-Mobile
Dat de tijd van het puur en alleen centraal zetten van commercials verleden tijd is wisten we al heul lang, maar de vervolgstappen in communicatie blijken toch moeilijk te nemen. Vorige week was Scott Monty hier te gast, Marieke schreef al een blog over deze avond, waarin menselijk gedrag van een merk in hun communicatie centraal stond. Scott benadrukte vorige week dat veel bedrijven achterlopen in het benutten van de mogelijkheden van social media en nog steeds te veel zenden. En niet zo'n beetje ook. De CEO van T-mobile, John Legere werd door Scott Monty genoemd als een excentriek en niet bang aangelegen persoon. Heeft hij er kunnen zorgen dat er meer mogelijk was dan je alleen te vergapen aan een goed opgezette spot?

Het lijkt wel zo! In bovenstaande Tweet belooft hij interactie met Kim Kardashian, dit is wat er uiteindelijk gebeurde: uit de 'privévoorraad' van Kim Kardashian werden enkele foto's direct naar fans gestuurd met de hashtag #KimsDataStash. Zogenaamd exclusief, om enkele fans zich speciaal te laten voelen. Later bleek uiteraard dat de foto's meerdere keren waren gebruikt. Een mooie gedachte T-Mobile, maar ook deze actie is gericht op het vragen van aandacht, het is vooraf georganiseerd en echt uit het hart komt het niet. Als je iemand speciaal wil laten voelen, was een andere opzet veel gemakkelijker geweest. Kim had bijvoorbeeld een selectie vragen van fans kunnen beantwoorden na het uitzenden van de commercials. Dan had je het als merk pas echt goed begrepen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief