Taylor Swift en Apple Music: PR-nachtmerrie of publiciteitsdroom?

Blog
Opinie
Marieke Fennis
25-06-2015
Taylor Swift domineerde het nieuws deze week. Het machtige Apple zwichtte voor de kritiek van de Amerikaanse ster op Apple Music, de nieuwe streamingdienst van het bedrijf. Swift weigerde haar muziek weg te geven via Apple Music. In een blogpost legt ze uit dat ze het niet eerlijk vindt dat Apple Music een gratis versie van drie maanden aanbiedt voor iedereen die de dienst wil uitproberen maar de artiesten in die periode niet betaalt voor werk. Dat statement hielp. Binnen 24 uur na de post van de brief liet Apple via Twitter weten dat het de artiesten de eerste drie maanden tóch gaat betalen. Case closed. Maar wat heeft het hoofdstuk 'Taylor Swift' Apple gebracht? Was het een PR-nachtmerrie of publiciteitsdroom?

PR-stunt of niet
Natuurlijk zijn er verschillende media die speculeren of het een PR-stunt is geweest. Het gebaar van Apple is erg groothartig en het zou het bedrijf in goed daglicht stellen. Is het daarnaast wel mogelijk om zo'n financieel en belangrijk besluit binnen een paar uur te nemen? Bovendien komt die enorme publiciteit een week voor de beschikbaarheid wel héél goed uit. Het is voor Apple vanzelfsprekend ook ontzettend handig, misschien wel noodzakelijk, een grote artiest als Taylor Swift te vriend te houden als je op het punt staat om een nieuwe muziekdienst te lanceren. Er zouden al eerder (onbekende) artiesten kritiek hebben geuit op Apple Music. Daar werd toen geen gehoor aan gegeven. Taylor Swift heeft daarentegen veel meer naamsbekendheid, meer volgers en een Apple-friendly imago. Veel meer reden vanuit Apple om hier aandacht aan te geven.

Wereldwijde aandacht
Echter, ongeacht hoe het zich allemaal achter de schermen heeft afgespeeld, vind ik dat Apple dit toch weer slim en goed heeft aangepakt. Apple regeerde snel en gepast via Twitter

We hear you @taylorswift13 and indie artists. Love, Apple

- Eddy Cue (@cue) 22 juni 2015



#AppleMusic will pay artist for streaming, even during customer's free trial period - Eddy Cue (@cue) 22 juni 2015

Het heeft ervoor gezorgd dat Apple Music weer volop in het nieuws was, de hele wereld sprak erover. Na de aankondiging van Apple Music begin juni is hierdoor een tweede moment ontstaan waarop de menigte over de streamingdienst ging praten. En dat zelfs nog voor officiële introductie (30 juni).

Het in eerste instantie negatieve verhaal, kreeg een hele positieve wending. Fans van Taylor Swift prezen Apple voor deze actie, bestempelden het bedrijf als frontrunner in de muziekindustrie en bewonderden de flexibiliteit van Apple en de betrokkenheid bij artiesten. Vooraf dacht of niet, naar mijn idee heeft deze affaire Apple vooral positiviteit gebracht en is dit uitgemond in een droom.

I am elated and relieved. Thank you for your words of support today. They listened to us.

- Taylor Swift (@taylorswift13) 22 juni 2015

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief