Terre des hommes VR Experience

Blog
PR
Jos Govaart
02-06-2015
Mijn collega Marlous schreef eerder over de case 'Sweetie' van Terre des hommes, een campagne waarin een groep mensen zich in het diepste geheim in verschillende chatrooms op internet uitgaven als de fictieve Sweetie, een volledig computer geanimeerd meisje van 10 jaar. Achter elkaar zochten mannen contact met haar. Binnen enkele maanden had het team van Terre des hommes ruim duizend pedofielen geïdentificeerd. Door deze campagne werd kindersekstoerisme wereldwijd op de kaart gezet en werd een nieuwe methode van onderzoeken geïntroduceerd.

VR Experience
Nu heeft Terre des dommes een nieuwe campagne gestart met als doel aandacht te creëren voor kindermisbruik. Ditmaal is de campagne direct gericht op het grote publiek: namelijk door een korte (de film duurt 4 minuten) maar zeer indrukwekkende film waarin de kijker de 12-jarige Amani volgt, die slachtoffer is van kindermisbruik. De première van de film vond plaats op het juiste moment, namelijk tijdens het bevrijdingsfestival waarin het publiek met een Oculus Rift-bril het verhaal kon bekijken. Door het gebruik van deze headset lijkt het alsof je middenin het gezin staat doordat je 360 graden om je heen kunt kijken. Bekijk de video, voor het beste effect met een Google Cardbord VR bril, en oordeel voor jezelf.

(Kijk om je heen door te slepen of te klikken op de pijltjes)

Nieuwe technologische ontwikkelingen
Het is moeilijk om het succes en de wereldwijde ophef die Sweetie teweeg bracht opnieuw te evenaren met een nieuwe campagne, maar toch is deze campagne van Terre des hommes opnieuw raak, en wel om de volgend reden: door het creëren van een unieke ervaring voor de doelgroep en door gebruik te maken van een nieuwe technologie: de virtual reality bril.

Learnings
Betekent dit nu nu dat wij in onze communicatie campagnes meteen gebruik moeten maken van alle nieuwe technologische ontwikkelingen die er maar te vinden zijn? Zeker niet, maar door gebruik te maken van deze ontwikkelingen (denk hierbij ook aan augmented reality, drones, zelfrijdende auto's, smartwatches, 3D printen, cloud computing), krijg je wel een hele goede mogelijkheid om je doelgroep een unieke ervaring te bieden, maar dan moet je wel de eerste zijn die dat durft!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief