Tips voor de junior consultant!

Blog
Tips & Tricks
Tamara Vlootman
31-08-2015
In maart vorig jaar schreef ik mijn eerste echte Coopr-blog, over wat te doen als je als trainee start bij een PR-bureau. Inmiddels ben ik alweer een kleine 1,5 jaar verder en op mijn LinkedIn prijkt nu de titel 'junior adviseur'. Bizar! Ik ben dus zeker geen newbee meer, maar een oude rot in het vak is weer het andere uiterste. Tijd voor een hernieuwde blik op mijn oude blog. Mijn tips aan mijn mede-trainees waren: 1) een goede kennismaking is het halve werk, 2) neem de tijd, 3) blijf jezelf, 4) gewoon f*cking hard je best doen, 5) beken kleur en 6) geniet ervan. Welke tips passen er in de fase die daarna komt? Want hartstikke leuk, dat je steeds meer ervaring op doet. Maar wat te doen als je eenmaal junior consultant bent?
  • Plan vooruit
    Hoe meer je kunt, hoe meer je te doen krijgt. Soms lijkt het een onmogelijke taak om alles wat op je bordje ligt binnen een fatsoenlijke werkdag af te ronden. Het eerste jaar heb ik standaard elke maandagmorgen mijn planning voor de week doorgenomen met Talitha of met een ander collega. Daar heb ik nu veel aan. Die planning klopt na een uurtje of twee al niet meer, maar dat maakt niet uit. Door even goed na te denken over hoeveel tijd iets daadwerkelijk kost, kun je een realistischere inschatting maken van hoe je week eruit komt te zien. Je weet dan ook beter waar je kunt schuiven. Onmisbaar! Dat brengt ons gelijk naar tip 2.
  • Duw terug
    Dit klinkt in eerste instantie negatief. Je wil toch juist zoveel mogelijk doen en laten zien? Natuurlijk, maar je wil wel tijd hebben om het goed te doen. En als het druk is, zullen steeds meer mensen 'even' iets aan je vragen. Zeker omdat je nu vaak wel weet hoe iets moet, dus het kost geen tijd meer om je iets uit te leggen. Kijk goed naar de rest van je planning. Als je iets niet op kan pakken, staat het juist sterk als je kunt zeggen: "dat zou ik graag doen, maar dan kom ik in de knoop met X. Kan het ook op een ander tijdstip?" Geldt voor zowel collega's als voor klanten. En blijft helaas lastig.
  • Leer je sterke kanten kennen
    Nu je beter weet wat het PR-vak inhoudt, kun je ook steeds meer ontdekken waar je goed in bent. Als junior is het nog te vroeg om te zeggen: hier wordt ik specialist, de rest is niets voor mij. Maar je kunt wel steeds vaker een onderdeel van een project kiezen dat je het beste ligt. Zelf ben ik bijvoorbeeld op mijn best in de analyse-fase. Door mezelf gelijk naar voren te schuiven als die fase in een project aanbreekt, kun je die sterke kanten meer ontwikkelen. Jos gaf aan voor een 75-25 regel te zijn: doe 75% van je tijd waar je goed in bent. De overige 25% houd je je dan bezig met zaken waar je je in kunt ontwikkelen. Dat lijkt me een mooie verhouding.
  • Hou je doel voor ogen
    Na 1,5 jaar werkervaring heb je een goed beeld van het vak. Vind je het nog steeds zo leuk als je in eerste instantie had verwacht? Waarom doe je wat je nu doet? Zie je jezelf dit over 5 jaar nog doen en hoe ziet je rol er dan uit? Allemaal vragen die je kunnen helpen om het beste uit jezelf te halen en meer focus in je werk te krijgen. En dat is juist in deze fase heel belangrijk. Als je namelijk eenmaal weet waar je goed en minder goed in bent én je weet ook wat je daarmee wil doen, is de stap naar een consultant sneller gemaakt.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief