Tips voor groeiende PR professionals

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
08-11-2010
Afgelopen weekend luisterde ik naar de podcast van @PRstudchat. PRstudchat is een initiatief van Deirdre Breakenridge en de inspiratiebron voor onze @PRstudentchat. Deze week was Brandi Boatner te gast. Samen met Harrison Kratz sprak zij over groeien tot PR professional, Return on Relationship en social media inzetten tijdens de verkiezingen. Hieronder een aantal tips van Brandi hoe te groeien naar PR professional en het bouwen van relaties.

De groeiende PR professional
Uitgaansverhalen, dronken op foto's en gênante details zijn via de online kanalen zoals Facebook makkelijk te verspreiden. Maar ben je aan het afstuderen en straks op zoek naar een baan? Dan wil je niet dat je toekomstige werkgever deze informatie ook vindt. Volgens Brandi bestaat er geen 'goed' of 'slecht' gebruik van social media. Wel kan je social media strategisch gebruiken. De werkgever wil inzicht krijgen in hoe jij met jouw relaties omgaat. Voor hem is het van belang om te zien of je iets kan toevoegen aan de organisatie en of je deze kan vertegenwoordigen. Daarvoor is het verwijderen van je foute foto's op Facebook stap één.

Social media strategie
Op welke manier maak je gebruik van Facebook of Twitter? Geef je updates met privé informatie of draag je werkelijk iets bij aan kennis voor de mensen die jou volgen. Brandi omschrijft haar social media strategie als volgt: je gaat naar een feestje waar je niemand kent. Je komt binnen en schreeuwt rond: net naar de sportschool geweest, ben helemaal kapot! Bouw je daarmee een relatie op? Voegt het iets toe? Nee. Haar tip: je komt op het feestje en je start met luisteren. Je vult aan en je vertelt iets over jezelf. Je bent aan het bouwen aan je geloofwaardigheid. Je online geloofwaardigheid die hetzelfde moet groeien als je offline geloofwaardigheid.

Return on Relationship
Je bent te vinden op Twitter en/of Facebook en je wilt je toekomstige werkgever meer inzicht geven in je interesses of in welke branche je wilt werken. Start dan een blog. In een blogpost schrijf je over wat je opvalt in de communicatiewereld. Je kan verwijzen naar uitspraken van mensen die jij op Twitter volgt of cases behandelen uit het bedrijfsleven. Op deze manier bouw je een relatie met je volgers. En wat is dan de Return on Relationship? Die krijg je niet in geld uitbetaald. De waarde van je relaties zijn niet in geld uit te drukken. De waarde ga je wel ervaren wanneer je gerichte vragen stelt aan je relaties of als je gaat solliciteren.

Luister hier naar de 1e Prstudcast met Brandi Boatner.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief