Todd Defren: Ondersteun Earned met Paid Media #AEW13

Blog
Opinie
Jos Govaart
16-12-2013

Afgelopen donderdag was Todd Defren te gast in Rotterdam bij alweer de vijfde editie van de langstdurende Coopr-traditie: "An evening with". Todd is de -aldus Jody- Dr. Frankenstein van de Social Media Newsrelease. Een stuk papier waarvan hij zelf de impact totaal niet voorzien had. De 1.0 versie werd vele keren gedownload. Newswires wilden met hem praten. Maar uiteindelijk, zo stelde Todd, was het helemaal niet zo'n heel goed ding. Losse releases, daar heb je niet zo veel aan. De talk van Todd ging dan ook veel meer over het begrip "earned media" in z'n algemeenheid.

An evening with Todd Defren at Coopr #AEW13 from Coopr
Shared Media bestaan niet.
Todd is een bescheiden Amerikaan. Maar wel een Amerikaan. Dus had hij vanzelfsprekend enkele quotes. Een daarvan, vrij vertaald: Shared Media bestaan niet. Ze zijn niet overdraagbaar. Zodra content gedeeld wordt is het al earned media. Definitiekwestie, niet zo interessant misschien, maar het houdt de dingen wel lekker simpel op drie soorten media: earned, owned en paid.Todd is ondanks de opkomst van social nog steeds een echte pr-man. En dat was fijn. Hij vond, zo stelde hij, dat PR-mensen helemaal de kaas niet meer van het brood hoeft te laten eten door de mensen van mediainkoop en advertising.

Journalistieke verhaal leidend ipv creatie
Social Media hebben als probleem dat er zeer veel ruis is en mensen niet altijd weten aan wie zij vertrouwen moeten ontlenen. Daarom wordt goede journalistiek belangrijker dan ooit, zo stelt Defren. Bij reclamebureaus is de creatieve uiting vaak leidend in communicatie. Daar is niets mis mee, maar ook reclamebureaus komen steeds meer op het terrein van maatschappelijk relevante content. Maar of daar nu hun dagelijkse expertise ligt, is zeer de vraag. Daar ligt van nature de kracht van PR en dat moeten we dus ten volle benutten. En niet door het bombarderen van persberichten op redacties. Maar door te zorgen dat de relevante content bij zoveel mogelijk relevante mensen terechtkomt.

Waarom investeren we als PR-professionals dan niet in de inkoop van mediabudget, vroeg hij zich hardop af. En niet om het verkeer naar jouw website te leiden, maar juist naar dat journalistieke verhaal in de New York Times. Als mensen die "Third Party Endorsement" lezen, dan is dat vele malen effectiever dan wanneer je zelf zegt dat je tof bent. En waarom zouden we ze dan niet gewoon een handje helpen voor een fractie van het advertisingbudget?

A/B-testen, watte?
A/B-testen, wat is dat? Die vraag klonk uit het publiek. Een gebruikelijke term voor online marketeers en webjongens. Als een van de doelstellingen van je pr-activiteiten is om een zo groot mogelijk relevant publiek te bereiken, waarom testen we dan niet veel meer met verschillende versies van headlines? Headlines worden immers gedeeld via sociale media. De een beter dan de ander.

Binnenkort zullen we een video-interview tussen collega Jody en Todd Defren delen waar hij in zal gaan op de belangrijkste topics van zijn talk. Wat het mij geleerd heeft is vooral dat we moeten investeren in zaken waar communicatiemensen niet zo goed in zijn. In het analyseren, doormeten en optmaliseren van de digitale mogelijkheden die we hebben. Maar wel áltijd ondersteunend aan het ambacht van de PR-man (of vrouw). En dat is zorgen voor maatschappelijk relevante content.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief