Waarom Blendle meer is dan iTunes voor journalistiek

Blog
Opinie
Jos Govaart
24-02-2014
Blendle wordt een hit. Althans dat hoop en verwacht ik. Mondjesmaat worden er nieuwe leden toegelaten. Ik had de mazzel dat Bart Remmers een uitnodiging voor me overhad. Ik ben gelijk gaan inloggen en binnen vijf minuten - of misschien nog wel sneller- was ik om. Blendle is écht iets voor mij. Het combineert journalistiek én social in één platform. Echte curatie op basis van journalistieke content. I like it.

Slim concept
Even een uitleg voor wie heel Blendle gemist heeft. Blendle is een soort iTunes voor journalistiek. Heel simpel gezegd: Je betaalt per artikel een klein bedrag. Tot nu toe heb ik vooral €0,10 en €0,25 meegemaakt. Vind je het artikel niet de moeite waard? Dan zit er een niet goed, geld terug knop op. Klik je het artikel heel snel dicht? Dan is Blendle zo sympathiek (dat vinden ze zelf overigens ook) om niets af te schrijven. Heb je al een abonnement op kranten? Dan laat je dat aan het platform weten,dan hoef je voor die titels niet te betalen.

Klöpping legt het zelf even uit in onderstaande video:

Social Journalism
Blendle kent ook een mooie social feature. Je kunt jouw curatoren zelf volgen. Standaard volg je al een stuk of tien mensen zodat je timeline op Blendle al gevuld wordt met enige content. Het zoeken naar mensen is nog niet superhandig maar dat wordt vast in een volgende release beter. Wat wel duidelijk wordt uit zo'n newsfeed is waarom je een artikel zou moeten lezen. Je hebt een paar regels tekst beschikbaar om een artikel te cureren.

Bye bye knipseldienst
Lexis Nexis en de Media Info Groep kunnen hun borst natmaken. In Blendle zit namelijk ook een heel handige alertfunctie. En 25 cent ten opzichte van meer dan € 2,15 per artikel. Het is prachtig dat dat monopolie ook eens doorbroken wordt.

Ik ben fan.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief