schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Zes tips voor het organiseren van een bloggersreis
Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
23-06-2011
In Nederland is het fenomeen 'bloggersreizen' nog niet echt van de grond gekomen. Natuurlijk zijn er zo af en toe bloggers die meegaan op de traditionele persreis, maar een reis enkel en alleen voor bloggers, daar zijn ze in ons land nog niet helemaal klaar voor. Zonde, het aanbod van 'echte' bloggers is voor sommige specifieke thema's zeker kleiner dan in andere landen, maar niet minder relevant. Een veranderend medialandschap en mediagebruik door consumenten, vraagt ook om een andere blik op het organiseren van persreizen en het samenstellen van de groep. Enthousiaste bloggers, die tevens actief zijn op Twitter, Flickr en Facebook kunnen hun volgers immers ook tijdens de reis voorzien van relevante updates. Het Oostenrijks Toeristenburo wilde het wél helemaal anders aanpakken en vroeg ons om bloggers uit te nodigen voor een culinaire wijnreis naar het Oostenrijkse Süd Steiermark.
Culinaire wijnreis voor bloggers
Ondanks dat wij geen PR bureau zijn dat gespecialiseerd is in toerisme, kwam het Oostenrijks Toeristenburo toch bij ons terecht. De kennis van online PR prevaleerde in dit geval, boven de kennis van de reisindustrie. Bovendien heeft collega Jody Koehler jarenlange ervaring als PR consultant in de reiswereld. Het doel van de reis: vijf culinaire- en wijnbloggers vinden die in het weekend van 17 tot en met 19 juni mee wilden naar het zuiden van Oostenrijk. Waarom bloggers? Blogs worden goed gelezen door consumenten, hebben een persoonlijke lading doordat de schrijver een heel eigen verhaal neerzet en heeft een eigen podium dat hij of zij wil vullen met kwalitatieve content.
In een traditionele branche als in de reiswereld, is dit geen voor de hand liggende keuze, maar wel een logische stap. Reizen gaat om ervaring, om passie, dát kan een blogger dankzij het online podium en de directe interactie met de lezers en volgers. Want ieder zichzelf respecterende blogger heeft natuurlijk op z'n minst een twitteraccount. Tijdens de reis zouden de bloggers de wijnen en de culinaire specialiteiten uit de regio ervaren. Natuurlijk in de hoop dat zij hier al voor de reis over zouden praten op de social mediakanalen waarop ze actief waren, tijdens de reis hun belevenissen zouden delen en achteraf een blog over zouden schrijven. De bloggers moesten dus niet alleen actief zijn op een blog, maar ook op social media kanalen.
Hoe vind je de juiste bloggers?
De opdracht was duidelijk, maar waar begin je met zoeken? Geen Handboek voor de Nederlandse pers om uit te putten, geen MissMag en ook De Perslijst biedt geen inzicht in de Nederlandse bloggerswereld. De bekende marcommblogs hebben een mooi bereik, maar sloten niet aan op het doel van de reis. De meeste culinaire tijdschriften hebben ook een mooi online podium, maar dat wordt toch onderhouden door professionele redacteuren, niet door bloggers.
De juiste bloggers vinden voor een dergelijke reis vraagt gewoon om goed uitzoekwerk. Google is hierbij niet het meest ideale vertrekpunt, simpelweg omdat de resultaten niet optimaal zijn. Je krijgt een eerste inzicht in wat er te vinden is, maar daarna moet je je verdiepen in zaken als 'wat houdt de blog in', 'zijn er social media kanalen aan de blog gekoppeld' en 'hoe is de interactie op deze kanalen'. De twittergids is al een betere bron om mee te beginnen, maar in de top 100 komen veel tweeps naar voren die niet relevant zijn. De bloggers zijn met name de marcommbloggers en iedereen lijkt wel 'wijnliefhebber' te zijn of een passie voor 'food' en 'culinair' te hebben.
Twitter it is!
Waar begin je dan wel? Toch op Twitter. Voor jezelf heb je vast al een idee van in ieder geval één persoon die je graag mee wilt hebben op reis. Via deze persoon kom je weer bij andere 'leads' terecht. Met wie gaat deze persoon de interactie aan? Door wie wordt deze persoon gevolgd? Wie volgt deze persoon zelf? Wat zit er achter deze accounts? Zowel Google als Twitter geven een eerste indicatie van wat er te vinden is in de 'niche' waar je aan het zoeken bent. Daarna is het een kwestie van verdiepen, verder zoeken en het kaf van het koren scheiden om een shortlist over te houden van bloggers die je graag mee zou willen op reis. In totaal hadden wij circa 15 blogs over die een actief blog hadden, waar een koppeling was met meerdere social media-accounts en waar de reis ook paste bij de blog. Natuurlijk leuk dat wij hen wel zagen zitten, maar andersom moet dat natuurlijk ook het geval zijn.
Kijkend naar de groep die meeging, kunnen we niet anders dan heel enthousiast zijn. Afgelopen vrijdag vlogen we in alle vroegte (5 uur!) vanaf Schiphol via Wenen naar Graz met Petra de Boevere (Het Meisje van de slijterij), Karin Luiten (Koken met Karin), Mariëlla Beukers (Wijnkronieken), Marnix-H. Simonis (Vinoo) en Tim Bakker (Kook&).
Zes tips om relevante bloggers te vinden:
Van de bloggersreis naar Steiermark zijn onder andere de volgende posts verschenen:
- Culinair genieten in Süd Steiermark op 'Wijnkronieken'.
- Wijnquiz: wat is de bekendere naam van deze druif? op 'Wijn.blog'.
- Steiermark in Oostenrijk, een streek waar pit in zit! op 'Het Meisje van de Slijterij'.
- Pompoenpitolie op 'Koken blogo'.
- Proeven, beleven en ehm... Proeven in Steiermark Oostenrijk op 'Kook&'.
- Verschillende tweets op Twitter.
- Foto's op onder andere Flickr en Facebook.
- Een reisoverzicht op Google maps.