Zo schrijf je voor social media: 10 tips

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
31-07-2014
Moeten we alles zelf opnieuw uitvinden voor social? No way! Er zijn tal van voorbeeldmerken (denk Walmart's Facebook, Starbucks's Twitter en Nike's Instagram) en ook nog eens (online) media als Vice en Elle die het gewoon echt heel goed doen en mensen door de schrijfstijl naar de site weten te trekken. Daarom 10 korte schrijftips om meer uit je profielen te halen.

Zo schrijf je voor social media: 10 tips
Schrijf:
  • Direct: niemand heeft zin in ellelange intro's. Fijn dat je dat zelf heel erg leuk vindt, maar de lezer is waarschijnlijk allang afgehaakt bij het lezen van de opbouwende zin 2. Val direct keihard met de deur in huis.
  • Voor je doelgroep: wie is je doelgroep, wat slaat bij hun aan en wat willen zij lezen? Het lijkt zo ontzettend simpel, maar de praktijk laat dit helaas nog lang niet altijd zien.
  • Actief: leidende zinnen. Schrap ze direct uit je vocabulaire, sowieso in PR, maar voor social helemaal. Het haalt alle energie uit de tekst.
  • Gebiedend: wanneer je met elkaar praat niet bepaald gewenst, maar in tekst en zeker op social werkt het juist heel erg fijn. Gebruik die gebiedende wijs dus!
  • Kort en krachtig: ellelange intro's een 'no go', langdradige zinnen en teksten zijn evenmin een aanrader. Met 'storytelling'-stukken kun je wel weer meer woorden gebruiken, maar zorg wel dat je blijft triggeren. Niet uitsmeren om het uitsmeren.
  • Vragend: een vraag stellen op social media werkt nog steeds.
  • Stellig: in de gebiedende wijs schrijven is iets dat je wellicht niet zo snel doet,
  • In een eigen stijl: don't be the copycat. Laat je inspireren door anderen, maar blijf bij jezelf. Er is niets zo gĂȘnants als merken die ineens 'hip & happening' willen zijn terwijl we al-le-maal weten dat dit niet zo is.
  • Beeldend: trigger de lezer met een grappig en herkenbaar voorbeeld. Het O.M.G!-effect waarin jouw doelgroep zich direct herkent.
  • Gebruik leestekens: uitroeptekens, vraagtekens, gebruik van kapitalen om social mag het allemaal. Doseer het wel een beetje, maar leg accenten waar mogelijk.
  •  

    Beeld

    Naast beeldend schrijven, is beeld natuurlijk ook een absolute must op social media. Zelfs op microblog Twitter heeft het een prominente rol gekregen. Een goed beeld trekt de lezer naar je stuk toe.

     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief