4 trends voor de perskamer in 2011

Blog
Opinie
Jody Koehler
17-11-2010


Laat ik maar direct mijn punt maken; ik zie nog steeds teveel waardeloze perskamers. Alsof ik het web afstruin in het rampenjaar 1953. Dat gevoel krijg ik soms. Misschien herken je het beeld wel? Je bezoekt een website en zoekt direct naar de woorden 'nieuws' of 'pers'. Gevonden! Maar wat volgt... een teleurstelling. De omgeving is een informatie- en contactloze hoekje met pdf's, persberichten uit november 2007, 10kb foto's en een e-mailformulier voor het achterlaten van een reactie of aanvraag. Yikes! Dit zijn plekken waar journalisten niet graag op uitkomen. Een gemiste kans, want ik weet zeker dat de concurrent wel alles netjes op orde heeft. Toch? Tijd om de perskamer (en/ of de verantwoordelijke) een schop onder z'n reet te geven en te wijzen op het jaar 2011.

4 trends voor 2011
Uit het onderzoek '2010 Bulldog Reporter/TEKgroup International Journalist' is gebleken dat 45% van de journalisten en bloggers minstens eens per week een online nieuwskamer (of Social Media Newsroom) bezoekt. En meer dan 85% geeft aan maandelijks in nieuwskamers rond te hangen. Op zoek naar contactpersonen, contactgegevens en geschikte nieuwsberichten. Vandaag 4 (toenemende) trends die belangrijk gaan worden in de digitale nieuwskamer 2011.

1. Video, video, videoStaat het logo en een foto van de directeur in de nieuwskamer? Heel goed, welkom in 2001! Nu is het tijd om door te pakken met video. Nu YouTube na Google de meeste gebruikte zoekmachine is kun je dit medium niet meer links laten liggen. Verrijk jouw digitale verhaal met video's, over producten, klanten of medewerkers. Wees creatief en zoek, indien nodig, hulp van professionals. Video is een must have in 2011.

2. SlideshareJe kunt cijfers en statistieken opsommen in een factsheet. Natuurlijk kan dat! Maar heb je ooit gehoord van Slideshare? Herbruik volgend jaar je PowerPoint presentaties op deze manier en trek nog meer aandacht (+ Google juice) naar je nieuwskamer. Slideshare is ontzettend handig om presentaties te delen via Twitter, Facebook, LinkedIn en WordPress.

3. Social Media ambassadesHoe weet je als journalist of blogger dat er een Twitter account en een Facebook pagina is met extra content? Precies! Dat weet je niet... dus een overzicht van 'social media ambassades' is wel zo handig. Laat weten wat waar te vinden is online, zodat het niet lijkt alsof je een huis zonder ramen presenteert. YouTubekanaal? Geef het aan. LinkedIn profielen? Geef het aan. AudioBoo vol korte soundbites? Laat het weten.

4. MobielHoe ziet jouw website eruit op een mobiel? Moet je scrollen van links naar rechts en lijkt het alsof je een olifant bekijkt op 2 centimeter afstand. Yep, that sucks! Gezien de stijgende populariteit van mobiel moet je hier rekening mee gaan houden. Hoe gebruikersvriendelijk is jouw nieuwsinformatie via een iPhone of iPad? Bekijk de mogelijkheden.

Een voorbeeld ter inspiratie? Bekijk deze twee maar eens van BASF (http://newsroom.basf.com/) en UCLA (http://newsroom.ucla.edu) En laat me weten, wat vind jij van deze nieuwskamers?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief