Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Fleur de Bruijn, PR-manager bij Lectric Groep in de spotlight. Deze week is dat Dina-Perla de Winter , PR consulting bij AxiCom en DP Media.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Eigenlijk houd ik niet van de kreten 2.0, 3.0, 4.0 en ga zo maar door. De eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam, was zo’n acht à negen jaar geleden toen ik trainee was bij BNR Nieuwsradio. BNR 2.0 moest de nieuwe koers aanduiden, maar waar die 2.0 naar refereerde , bleef onduidelijk. Dat gevoel krijg ik ook bij PR 1.0 en PR 2.0. Ik spreek dan ook liever over traditionele PR en online of hybride PR, want precies hierin ligt de kern van de verandering.

We zijn een heel eind gekomen sinds het ontstaan van PR en de grondlegger ervan namelijk Edward Bernays. Met de digitale mogelijkheden is er een nieuwe wereld bijgekomen die gepaard gaat met gigantische snelheid, directheid en interactie. Online PR betekent een aangepaste vorm van reputatiemanagement en crisismanagement, vaak gericht op specifieke sociale kanalen. Hybride PR refereert naar een mooie mashup van traditionele en online PR en precies hier ligt de definitie van goede PR. PR-pros die inzicht hebben in de mogelijkheden dus die als eerste weten wat er kan, relevante keuzes kunnen maken en durven te maken en die achter hun advies staan. Als dat PR 2.0 betekent, dan neem ik die 2.0 voor lief.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Destijds ben ik onder andere aangenomen om de kar te trekken op dit vlak en het is prachtig om te zien dat het dan ook is opgepakt. Social media speelt allereerst een essentiële rol in de communicatieplannen van klanten. Social media staat nooit op zichzelf maar is in lijn met de gekozen strategie en vormt één van de inzetbare instrumentaria, oftewel middelen. De manier waarop social media wordt ingezet, is per klant en per project verschillend. Houd het doel altijd voor ogen en als sub point natuurlijk de relevante doelgroepen.

Vanuit mijn rol als PR-prof kan social media voor klanten zeer uitvoerend zijn of sturend, met andere woorden: na mijn advies en overeenstemming met de klant, neem ik de activiteiten compleet uit handen of leid ik mijn klant bij de realisatie ervan. We spreken natuurlijk over alle mogelijke social media kanalen die de PR-pros compleet eigen moeten zijn. Een harde eis om kwaliteit te kunnen garanderen. Op dit moment (Q3, 2011) zijn LinkedIn, Twitter en Facebook nog steeds de grootste jongens die in Nederland omarmd worden. Uitvoerend of sturend, als PR-prof modereer en ondersteun ik hoe dan ook altijd. Goed luisteren is niet voor iedereen weggelegd.Daarnaast gebruiken wij vanuit het bedrijf social media als relatiemanagementstool om onze contacten te onderhouden met ons umfelt, waaronder uiteraard de journalisten. Ook houden wij ons umfelt via deze weg op de hoogte van waar wij mee bezig zijn en wat er speelt. Laten wij niet vergeten dat social media ons bovendien de mogelijkheid biedt om onze portfolio online weer te geven, want PR blijft een vurig vak en bij passie hoort gepaste trots over de resultaten. Via sociale media laten we kort gezegd zien wie we zijn en wat wij kunnen. Geïnteresseerde bedrijven heten wij welkom.

Tot slot ben ik zelf zeer geëngageerd op dit vlak met dezelfde doelen die ik hierboven bij het bedrijf heb omschreven, maar ook met een persoonlijk doel en dat is kunnen laten zie wie ik zelf ben, voor welke thema’s ik mij hard maak en welke kennis absoluut niet mag ontbreken bij anderen. Kennis die ik bij tijd en wijle in meer woorden uitlicht via Frankwatching en nu PowerPR. Via social media kan ik zijn wie ik echt ben, zonder politiek geleuter. Wie mij volgt, krijgt geen blabla of theekransjes. Dat doe ik in DM (direct message).

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
De meeste kennis haal ik uit het buitenland via boeken (u weet wel, iets met gebundeld papier en ontiegelijk veel letters J ), het web, een aantal grootheden zoals ik ze noem en Twitter dailies. Per dag lees ik er zo’n 30. Verder ga ik gesprekken aan en email ik met een aantal grootheden. In Nederland zijn er een paar mensen waar ik over dit soort onderwerpen mee praat en daar zit Coopr bij omdat zij eigenwijs durven te zijn en met, zoals ik het noem, alternatieve PR komen. Zo houd je elkaar scherp en als het juist is, durf achter jouw standpunt te blijven staan.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Laat ik geen Nederlandse case nemen, want die zijn ongetwijfeld allemaal al aan bod gekomen. De Australische bank NAB (@NAB) stuurde rond Valentijnsdag de volgende tweet uit: “Sooooo stressed out. Have to make a tough decision and I know I’ll probably hurt someone’s feelings! Arrggghhh.” Dit zorgde voor een hoop rumoer. Welke vooraanstaande bank stuurt zoiets uit? De meesten dachten dat het één of ander beschamend foutje was, maar niets van dien aard. De bank ging hierna de dialoog aan met potentiële en bestaande clientèle en binnen een paar weken was bekend dat zij webcare prioriteit gaven, klachten oplosten en namen de transacties toe. Wat in eerste instantie leek op een raar bericht was in wezen een meesterlijke zet.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Verheugen en angst zijn grote woorden. Laat ik bij het laatste beginnen. We moeten in Nederland niet vergeten dat stakeholders nog steeds belangrijk zijn bij de acties die door PR-pros worden uitgestippeld. Vaak verliezen de pros dat uit het oog. Wat ik ook zie, is dat PR-pros elkaar nog meer gaan kopiëren in de acties die zij voor klanten verzinnen, zonder het ‘waarom’ voorop te stellen. Gebeurt dat intern door account executives, dan is dat infantiel en in het leerproces. Gebeurt het extern tussen de PR-pros, dan raakt kwaliteit nog meer ondergesneeuwd dan op dit moment al het geval is. Gaat partij X naar rechts, dan moet partij Y ook naar rechts en uiteindelijk gaat het om welke partij het hardst schreeuwt. Dit wordt regelrecht in de media weerspiegeld en influenceert het belang van klanten. Een adembenemende quote in dit verband: “zodra de media verworden is tot handelswaar, is de waarheid alleen nog interessant indien ze winst oplevert.”

Waar ik werkelijk naar uitkijk, zijn de verdergaande online mogelijkheden die steeds beter te meten zijn. Dit is een wezenlijke ontwikkeling in de PR-wereld omdat er van oudsher altijd werd beweerd dat de ROI van PR niet te meten viel. Het kan nu al in enkele gevallen maar ik ben ervan overtuigd dat het over een paar jaar helemaal mogelijk is. Als het zo ver is, hebben we eindelijk iets substantieels om mee richting de sceptici te gaan. Een mooie toekomst.

Nog een vraag aan Dina-Perla?  Neem contact met haar op via Twitter: @dinaperla. Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!