Vorige week verscheen op donderdag de eerste uit de serie ‘5 Q’s over PR met…’. Uiteindelijk werd dat de post met de meeste interactie tot nu toe op Coopr.nl. Wat ons betreft een erg hoopvolle start van een mooie serie. Wat houdt de serie precies in? Wekelijks zullen wij Nederlandse professionals 5 vragen voorleggen over het veranderende vak. Volgen zij PR 2.0 ontwikkelingen? Welke cases vinden zij interessant? En hoe gaan zij er zelf in de praktijk mee om? Vorige week stond Marcel van Kanten, van KLM Royal Dutch Airlines in de spotlights. Deze week is dat Ilona de Bok, verantwoordelijk voor  PR en Social Media bij Bol.com.

1.   Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Bij PR 2.0 heb je met meer stakeholders te maken en zijn reacties op het nieuws dat je brengt ook veel directer. Vroeger (al klink ik nu als een dinosaurus) had je vrijwel enkel met media te maken. Zij maakten de nieuwsselectie en dat was dat. Nu is iedereen veel meer genegen commentaar te geven en zij verwachten daarbij ook meteen een reactie. Het vak is daardoor veel dynamischer geworden maar het zorgt ook voor een zwaardere workload en de noodzaak voor meer oplettendheid.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Een recent voorbeeld van onze social media-aanpak die ik erg mooi vind, is ons ‘warm welkom’.  Hier geven we nieuwe gebruikers van bol.com een virtuele rondleiding door de winkel. Daarnaast onderhouden we actief onze twitter-accounts (@bol_com, @bol_com_acties en @bol_com_service), hebben we een actieve rol op Facebook en Hyves . Eigenlijk hebben we op de meest gangbare social networks een account. Daarnaast hebben we chatbot Billie met wie gebruikers van Live Messenger kunnen chatten als zij advies willen, vragen hebben of meer willen weten.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Poe, dat is op zoveel plaatsen. Ik volg veel mensen op twitter en houd de vakliteratuur in de gaten. Vandaaruit kun je vaak zelf veel dingen verder bedenken. Natuurlijk doe je ook nog de nodige dingen op met gesprekken in de kroeg en verlaat je haast ieder feestje met een nieuw idee. Inspiratie is dus eigenlijk overal.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik moet zeggen dat ik nog steeds onder de indruk ben van de middelen die 3FM inzet met Serious Request. Dit is zo’n perfecte combinatie van de inzet van media en betrokkenheid van mensen in het algemeen dat ik daar soms wel een beetje jaloers van word.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op de verbreding van het vak. Het wordt steeds belangrijker dat jij als PR-professional niet alleen leuk een telefoongesprek kunt voeren maar ook dat je oog hebt voor de mogelijkheden die er zijn. PR-mensen moeten nog creatiever worden in het brengen van hun boodschap en dat leidt vaak tot hele leuke initiatieven. Tegelijkertijd ligt daar ook een gevaar. Op een gegeven moment is nieuws niet langer nieuws zonder dat er een hele show bij komt kijken. Dan kan ik me voorstellen dat we nog wel eens verlangen naar de ‘goeie, ouwe tijd’. Het is dus belangrijk een goede balans te blijven vinden tussen nieuws en sensatie.  

Ilona de Bok is op Twitter te volgen via @ilonadebok. De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!