Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Peter van Kessel van Bex* communicatie in de spotlight. Deze week is dat Jojanneke van den Bosch, adviseur online communicatie en social media, ondernemer en oprichter van Eos Online Communicatie

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 zit wat mij betreft in actieve dialoog. Waar ooit organisaties en ondernemers met name hun boodschap ‘pushten’ richting hun doelgroep, is het nu veel effectiever om actief de dialoog met je doelgroep aan te gaan. Gaan waar zij zijn. We zijn ook beland op een bijzonder punt: er is geen weg terug. Social media are here to stay. Het is aan ons om te bezien welke weg we daar in willen bewandelen. Organisaties worstelen daar vaak nog mee. En dat is ook begrijpelijk. Ik help hen er graag mee.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik heb sociale media geïntegreerd in bijna ieder onderdeel: externe communicatie, kennisborging, productverbetering, mijn leergang Online Communicatie & Social Media…you name it. Ik merk dat het werkprocessen gesmeerder laat verlopen en kwaliteit sneller laat verbeteren.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik heb in HootSuite (een social media manage tool) verschillende groepen Twitterhashtags opgeslagen. Dagelijks komt daar automagisch veel informatie over binnen. Ik klik op een kolom in HootSuite en ik ben op de hoogte over alles wat er over dat onderwerp wordt gezegd op sociale media. En aangezien media zelf ook op Twitter struinen voor informatie en nieuws…zit ik daar goed. Daarnaast houd ik enkele blogs in de gaten. Via RSS-feeds, maar ongestuurd surfen doe ik ook nog steeds. Laat je verrassen. Ook erg fijn is de FlipBoard-app op mijn iPad. Ik zie tweets in magazinevorm, inclusief gelinkte afbeeldingen en video’s. Het is bijzonder hoeveel sneller je dan een beeld krijgt bij wat iemand twittert.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Eigenlijk denk ik daarbij direct aan de corporate blog van Southwest Airlines, www.nutsaboutsouthwest.com. Zij maken op een slimme manier gebruik van user generated content. De reizigers van Southwest uploaden hun vliegreisfoto’s op een Flickr groep en deze worden vervolgens doorgeplaatst op de Southwest blog. Daarnaast delen ze corporate nieuws én informele blogposts. Ook tonen ze op welke sociale platforms ze actief zijn. Een slimmigheidje erin is dat issuemanagement ook goed ingebed is in de blog: als er zaken zijn waar kritische vragen over gesteld worden (voorbeeld: extra geld vragen voor zwaardere bagage in een vliegtuig) neemt Southwest daar een persoonlijke videoboodschap over op in plaats van uitsluitend een persconferentie te houden. Slimme mensen.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik kijk uit naar het bewandelen van grenzen. Waar ligt de grens wat betreft dialoog met doelgroepen? Zijn we er dichtbij? Zijn er geen grenzen? Hoe dan ook: we formuleren nu zelf een nieuwe economie. Een netwerkeconomie met talloze kleine schakels die samen grote krachten kunnen vormen. Bundeling van informatie en relevantie, talent en media. Het is zó’n spannende tijd. Ik ben blij dat ik er een deel van ben. Ik kijk ook uit naar de doorontwikkeling van corporate media. Klantenmagazines zullen van vorm veranderen. Digitale nieuwsvoorziening wordt steeds interessanter en gebruiksvriendelijker voor newbies. En dat heeft directe gevolgen voor de manier waarop corporate relaties vorm krijgen. En dus voor PR. En waar ik bang voor ben?

Angst is een slechte raadgever. Op het moment dat ik de kriebels krijg, onderzoek ik voor mezelf of het zo erg is waar ik bang voor ben, en of het realistisch is. Vaak is tijdens dat proces de angst al weggeëbd. Eigenlijk ben ik alleen bang voor grote spinnen.

Nog een vraag aan Jojanneke? Je kunt haar bereiken op Twitter via @jojanneke. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!