Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Rianne van der Sar, Senior PR Manager bij Marktplaats.nl en eBay.nl. in de spotlights. Deze week is dat Maurice Ouderland, PR & Communications Manager bij Samsung.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 ?
Als we onder 2.0 verstaan dat het prisma aan tools enorm is uitgebreid sinds de toevoeging van internet als communicatiemedium dan noem ik vooral de two-way traffic een opvallend verschil. PR stond vooral bekend als het eenzijdig sturen van je boodschap. En dan was het vaak maar afwachten wat de doelgroep uiteindelijk zou ontvangen want tussen zender en ontvanger zat vaak nog het medium. Met de huidige mix van communicatietools is er veel eerder sprake van direct contact. Je zendt je boodschap en de ontvanger kan meteen kenbaar maken wat hij of zij daarvan vindt. Die ontvanger is vaak iemand waarvan je weet dat hij of zij graag nieuws van jou ontvangt of in ieder geval soortgelijk nieuws interessant vindt. Ook kan ‘de doelgroep’ zelf zender worden, op dat moment ben je als bedrijf dan direct of indirect ontvanger. Er vindt dus als het ware een gesprek plaats. En daardoor moet je nog verder doordenken over wat je initiële boodschap gaat worden. Want net als in een echt gesprek kun je het gevoel van ongeloof, desinteresse of hilariteit direct waarnemen aan de andere kant als je onzin loopt te verkondigen. Monoloog wordt dialoog. Niet voor niets zien we dan ook een trend ontstaan dat bedrijven Chief Conversation Officers benoemen.

Naast de two-way communicatie vind ik ook de snelheid van communiceren een enorm verschil tussen PR 2.0 en PR 1.0 en helemaal met het originele word of mouth (PR 0.1): de snelheid waarmee we nieuws kunnen verspreiden en de snelheid waarmee nieuws ons bereikt is enorm nu we social media tools inzetten als transporter.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social media is een volwassen onderdeel van onze communicatiemix aan het worden. Dat zie je bij marketing en dat zie je bij PR. Vooralsnog zitten we in een verkenningsfase waarbij je de verschillende tools tegen het licht houdt. Dat is vooral proactief niet altijd even makkelijk want hoe wordt succes bepaald? Ons imago is belangrijk maar in the end zijn we toch ook dozenschuivers. Een balans vinden met tools die nog geen duidelijke verankering hebben is dus vooral een ontdekkingreis. Maar social media is niet alleen een onuitputtelijke tool voor het communiceren van je boodschap of het genereren van sales; ook op gebied van service zijn er mogelijkheden te over. Service staat bij ons in de offline wereld hoog in het vaandel en zo zullen we dit ook online verder uitrollen. Tenslotte is er geen betere pr dan een tevreden klant; zowel onder 1.0 als 2.0.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om pr en social media?
Toen ik zo’n 7 jaar geleden bij Hill & Knowlton werkte was ik samen met een aantal collega’s onderdeel van de interactive groep. In die tijd was internet vaak nog niet meer dan een digitale brochure waarbij het onze taak was om de klant ook de meermogelijkheden te laten zien. Ik spreek die collega’s nog geregeld en zij zijn dan ook mijn eerste inspiratie geweest. Maar ook twee andere oud-collega’s die later Busted PR hebben opgericht vormen altijd een grote bron van inspiratie op het gebied van social media. Igor Beuker van La Communidad is de eerste ‘guru’ die ik ben tegengekomen. Ik kende hem al van voetbal maar toen ik zijn hulp in had geroepen voor een activiteit bij Heineken leerde ik zijn passie voor en knowledge van de online wereld en social media pas echt goed kennen. Ik kan de nieuwsbrief van La Communidad daarom ook van harte aanbevelen. Bij Heineken heb ik weer veel geleerd van Marco van Veen, Barbara van Leeuwen en Matthijs van Sterkenburg. Verder informeer ik me graag met alles wat los en vast zit; online, audiobooks en ik heb nog een behoorlijk stapeltje must reads liggen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Moeilijk te zeggen, maar ik vond persoonlijk de Heineken Secret Final (nu Star Final genaamd) promotie een prima voorbeeld van PR 2.0. Heineken had zich als sponsor verbonden aan de Champions League maar de bijbehorende boodschap interesseerde verder maar weinig mensen. Toch was de boodschap die we bij Heineken hadden er best een om trots op te zijn: The most premium beer and the most premium football; enjoyed together around the world. Want er was (en is) geen uithoek te verzinnen waar je niet onder het genot van een ijskoude Heineken naar de Champions League kan kijken. Geen journalist die die boodschap in een leuk artikel zou willen verkondigen en dus besloten we direct met de consument te communiceren. Via een online game konden liefhebbers zich naar de meest exotische plaatsen wensen om daar de Champions League finale te zien. De winnaars van de online game zouden een trip winnen naar een geheime maar waanzinnige locatie om daar de Champions League finale live op een groot scherm te bekijken. En zo gebeurde het dat we in mei 2007 met 60 man uit 11 verschillende landen (van Zuid-Korea tot Amerika) op een IJslandse gletsjer op 1000m hoogte naar een live verslag van de Champions League finale in Athene zaten te kijken. Nog steeds krijg ik mailtjes van deelnemers om te vertellen hoe onvergetelijk deze trip voor hen is geweest. Als ik goed ben geïnformeerd bestaat deze promotie nog steeds en zijn na IJsland, Johannesburg en Thailand aangedaan. Het aantal deelnemers groeit nog elk jaar en gemiddeld is men rond de 6 minuten lang met het Heineken merk en de Champions League sponsoring bezig.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik vind PR een enorm boeiend vak en met de toevoeging van allerlei nieuwe tools maakt het het alleen nog maar boeiender en diverser. PR en Marketing groeien al een tijdje erg dicht naar elkaar toe en ik denk dat steeds vaker de marketing manager met de PR manager om de tafel zal zitten. Een mooie ontwikkeling. Toch kleven er ook bezwaren aan de ongelimiteerde power van social media tools. Gedane zaken nemen meer dan ook geen keer. Als er eenmaal iets lelijks geroepen wordt staat dat on record. Of het beweerde waar is vaak van ondergeschikt belang. En zo zie je foute of onvolledige berichtgeving al gauw een eigen leven gaan leiden. De snelheid van de boodschap en het definitieve karakter van het medium geven wat dat betreft vaak erg weinig mogelijkheden tot herstel, maar des te meer voor een snelle opvolging.

Nog een vraag aan Maurice? Je kunt hem bereiken via LinkedIN. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!