Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Ronald Sutmuller van UPC in de spotlight. Deze week is dat Nathalie Soeteman , ondermeer afdelingshoofd content bij SNS Bank en een van de initiatiefneemsters van de Social Media Club Utrecht.  

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Nieuw zijn vooral de tools en de mogelijkheid direct te schakelen met de doelgroep. Verder voor mij eigenlijk niet zo veel. Ik was al nooit zo van het platte zenden. Belangrijk is altijd geweest je af te vragen hoe je de doelgroep ‘beraakt’ met jouw boodschap: wat de toegevoegde waarde voor een buitenstaander is. Nieuw is dat je ze dat nu vrij eenvoudig kunt vragen. En de direct merkbare response.

 2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Voor diverse organisaties houd ik me met social media bezig. Bij SNS Bank ben ik verantwoordelijk voor de Content online. We streven ernaar die steeds meer klantcentrisch en inbound te maken. Ook voor onder meer trainings- en adviesbureau Power2Improve en landelijk netwerk voor vrouwen in marketing en communicatie VMC ben ik social actief. Wat ik doe, loopt uiteen van het ontwikkelen van een social mediastrategie tot het totstandbrengen van een social media policy, het creeren van buzz en crowdsourcing. Ook geef ik regelmatig workshops en trainingen over social media.

 3.  Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Bij een heleboel mensen. On- en offline. Bij Amerikaanse boek- en blogschrijvende vakgenoten, zoals Deirdre Breakenridge bijvoorbeeld, en Jeremiah Owyang, Katie Paine, David Meerman Scott, Chris Brogan en Joe Pulizzi. Maar ook de gedachtenwisselingen met en de hersenspinsels van concullega’s als Remco Janssen, Jos Govaart, Jody Koehler, Eline Walda, Gitta Bartling, Roos van Vugt, Ingrid Tappin en Thijs Sprangers hebben een inspirerende werking.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Er zijn er verschillende. Dell Hell, My Starbucks Idea en IKEA Facebook Showroom bijvoorbeeld. Heel mooie, recente Nederlandse cases zijn het van A tot Z gecrowdsourcete boek Connect! Van Menno Lanting en de crowdsourcefilm DSBTheMovie van Jan-Willem Alphenaar.

 5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op het volwassen worden van de nieuwe middelen. Op de meetbare crossmediale toepassing, het verweven met traditionele marketing- en communicatiemiddelen. Holistische marketing, of zoals Deirdre Breakenridge het noemt: de hybride aanpak.

Nog een vraag aan Nathalie?  Je kunt haar volgen via @nathalief op Twitter. De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!