Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Maurice Ouderland, PR & Communications Manager bij Samsung in de spotlights. Deze week is dat Remco Janssen, zelfstandig PR-adviseur, spreker, journalist en PR & Media Strateeg voor 123people.nl.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 ?
Traditionele PR-mensen zien hun werk als volgt: sinds 1906, dankzij Ivy Lee, hebben zij een tool waar zij ogenblikkelijk naar grijpen als ze – vooral in hun ogen – iets nieuws te melden hebben. Of dat nou een nieuw product betreft, een nieuwe feature behelst of een nieuwe koffieautomaat is. Bam, rammen met dat persbericht. De huidige tijd biedt PR-tweeps de mogelijkheid om connected te zijn met hun ‘publiek’, of dat nou consumenten, journalisten of influencers zijn. Sterker nog, PR 2.0 dwingt ons om niet alleen passief PR te bedrijven, maar actief zelf goede en waardevolle content te produceren. Dat dwingt de PR-persoon m/v om al z’n marketinggemurmel te deleten, en eens echt goed na te denken of die pitch nou wel echt zo relevant is. Het zorgt er hopelijk voor dat de (goede) PR-mensen echt gaan realiseren dat een persoonlijke of sociale aanpak naar de media – bloggers en journalisten – en de consument de enige juiste manier is.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Als zelfstandig PR-adviseur/spreker profileer ik mijzelf via een uitgekiende personal brandingstrategie in verschillende sociale netwerken. In plaats van ‘koude’ acquisitie (bah, vies woord…), laat ik mijn LinkedIn-contacten, mijn Twitter-followers en Facebook-vrienden het woord voor mij doen bij potentiele klanten door deze als ware ambassadeurs telkens weer te informeren waar ik mee bezig ben. Dat werkt door nuttige content – blogs, video’s, tweets – te produceren over mijn vakgebied: PR 2.0. Ultieme pull-marketing, zogezegd. Voor 123people houd ik de blog en het twitteraccount bij. Ik maak voornamelijk content over online reputatie, digitale voetafdruk en e-recruitment. Je kunt mij eigenlijk beter vragen wat ik niet met social media doe…

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om pr en social media?
Toen ik begon als zelfstandig PR-adviseur, viel het kwartje na het lezen van The New Rules of Marketing & PR van David Meerman Scott. Hij maakt PR niet ingewikkelder dan het is. Hoe moeilijk de uitvoering soms ook is. Maak waardevolle content, toon je expertise online, verspreid je kennis en thou shall be found. En dat werkt, hoewel het geen magisch goocheltrucje of een gegarandeerde succesformule is. Voor de rest vind ik inspiratie op jullie uitstekende blog, hoewel ik graag meer Nederlandse cases zou zien. Ik lees verder de blogs van Brian Solis, Deirdre Breakenridge en Seth Godin. De rest van de nuttige informatie komt naar mij toe via Marketingfacts, DutchCowboys, Twitter, Techcrunch, Mashable en LinkedIn-groups. Ja, soms heb ik last van een information overload…

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Vond de tweets rond de Zeeman-boxershorts (@zeemantextiel) wel aangenaam en verfrissend, eigenlijk. Mooie combinatie van offline advertisement en online buzz, kudos voor een normaal gesproken ‘onsexy’ bedrijf. Ik ben gek op de wijze waarop TBWABusted de Social Media Release naar een hoger plan probeert te tillen. Niet alleen ziet het er mooi uit, ook de inhoud van de diverse SMR’s wordt almaar beter. Zoals bij Lay’s, waarbij je onlangs via Maak de Smaak een nieuwe flavour mocht bedenken waarna je deze kon delen in je sociale netwerken. Mijn eigen case is de soft launch van 123people in Nederland. Met gebruik van Pressdoc als Social Media Release schreef een dozijn bloggers over de personenzoekdienst,  ging SEO werken en groeide het verkeer tussen december 2009 en januari 2010 met 700 procent.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug mij op een corporate landschap waarin bedrijven goed – of op z’n minst echt hun best – doen voor hun consumenten. Voor graaiers als Dirk Scheringa is geen plaats meer. Evil producten worden ogenblikkelijk door de (social media)markt geëlimineerd, PR-spin werkt niet meer als je een rottige dienst probeert te slijten. Als (ex-)journalist kijk ik met grote vreze naar de kaalslag in medialand. Dat de grote uitgevers geen antwoord hebben gevonden op het vraagstuk ‘monetization van gratis content’, is een gigantische blamage. Zij hebben de long tail verwaarloosd, snappen niks van SEO waardoor (online journalistieke) content als businessmodel doodbloedt. Een schande! Maar voor ons PR-tweeps zowel een uitdaging (minder journalisten om te pitchen) als een kans (noodzaak om zelf content te produceren). Dus, aan de slag!

Nog een vraag aan Remco? Je kunt hem bereiken op Twitter via @remcojanssen. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!