5 Q's over PR met... Anja van Beijnum (Accenture)

Blog
Interview
Jody Koehler
11-11-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Reinier Rombouts, senior communicatieadviseur bij Achmea, in de spotlight. Deze week is dat Anja van Beijnum, Press Manager bij Accenture

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

In PR 1.0 stond het zenden van feitelijke informatie centraal. En nieuws was pas nieuws op het moment dat een journalist besloot iets te publiceren. Oftewel, persberichten schrijven, uitprinten en in enveloppen doen,  zorgen dat ze voor sluiting bij de business balie van de -toen nog – Postbank waren, zodat ze de volgende dag nog werden bezorgd op de beoogde redacties.  Nu de wereld steeds sneller verandert en strategiehorizons steeds korter worden, betreft PR 2.0 een andere manier van PR voeren. Nieuws wordt bovendien veel meer via 2.0-kanalen vergaard en een blog of tweet is de nieuwe opinie-pagina. In PR staat interactie centraal, persoonlijke relaties en engagement zijn belangrijker dan ooit, iedereen maakt nieuws en dat maakt dat iedereen ook schrijft over jouw organisatie of merk. Doelgroepen vragen om transparantie en het is vaak een uitdaging voor bedrijven om meer van zichzelf te laten zien en de controle wat los te durven laten.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Accenture is een business to business organisatie en op het gebied van social media-gebruik niet te vergelijken met consumentenorganisaties met complete webcare teams of die grote viral marketingcampagnes voeren. Maar we beseffen ons heel goed dat de waarde van ons bedrijf in onze mensen zit. We verkopen geen producten, maar leveren kennis en ervaring. We vinden het daarom belangrijk onze experts te faciliteren met social media platformen om hun kennis en inzichten te delen en dialoog te stimuleren over de thema's waarbinnen wij acteren zoals kostenbesparingen, groei, outsourcing, innovatie e.d. Zo hebben we al jaren een corporate blog en zijn we het enige Accenture land met een Twitter-account. Daarnaast gebruiken we voor recruitment-doeleinden, dus voor het aantrekken van talent, kanalen als Facebook en LinkedIn. Voor de Accenture Innovation Awards, een wedstrijd tussen start ups die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van innovatie, hebben we recent ons eerste social media release verstuurd en binnenkort is het mogelijk om persberichten van Accenture via RSS te ontvangen.  Ook als B2B-organisatie maken we dus zeker stappen op gebied van social media.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Artikelen op internet, blogs en nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Daarnaast haal ik veel inspiratie uit gesprekken, discussies en brainstorms met collega's en ook oud collega's. Uit m'n tijd bij Lammers van Toorenburg heb ik veel contacten met andere PR pro's overgehouden en we spreken regelmatig af waarbij we onze successen, maar ook onze uitdagingen of PR-dillema's bespreken, erg leuk en inspirerend.  Dit jaar ben ik overigens ook bij het PR Congres geweest, waar een aantal interessante cases werden besproken, zowel succesvolle PR cases als PR-nachtmerries. Leer je altijd van.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?

Klassiekers als Dell Hell en Domino's Pizza bijvoorbeeld. Maar ook recentere cases als de namaak twitteraccount van BP of als positieve case de KLM communicatie rondom de aswolk.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?

De scheidslijn tussen commercie en redactie lijkt steeds dunner te worden. Enerzijds baart me dat zorgen omdat een goed artikel er bijna niet meer toe doet zonder dat daar wat tegenover staat. Jammer ook, want dat spel van PR heb ik altijd heel leuk gevonden; samen met redactie zoeken naar de juiste invalshoek. Aan de andere kant werkt deze beweging wel als driver voor relevantie en creativiteit. Je moet zorgen dat je weet waar je doelgroep zit en de boodschap op creatieve manier weten over te brengen. Met alle nieuwe mogelijkheden van social media is die uitdaging extra boeiend. Het vak blijft zich ontwikkelen, en dat moeten we allemaal, en aan beide kanten, stimuleren.

Nog een vraag aan Anja? Je kunt haar bereiken op Twitter via @AnjavanBeijnum. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief