5 Q's over PR met... Dayenne Mulder (Walibi World)

Blog
Interview
Jody Koehler
06-01-2011
Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Bert van Plateringen, PR manager bij het Dolfinarium, in the spotlight. Deze week is dat Dayenne Mulder, PR manager bij Walibi World.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
PR 2.0 gaat letterlijk een stap verder: van eenrichtingsverkeer naar tweerichtingsverkeer. De consument heeft de mogelijkheid om zelf mee te denken, te creëren en een mening te geven. Door deze interactie kunnen organisaties niet anders dan hierop te anticiperen en de communicatie hierop aan te passen.  PR Professionals kunnen hierdoor direct 1 op 1 met de doelgroep communiceren. Wat vele kansen met zich meebrengt, maar ook uitdagingen. Iedereen, ook niet behorende tot de doelgroep,  kan een mening geven. Het is meer dan belangrijk om open en eerlijk te communiceren. Met de vele digitale mogelijkheden kan je veel meer content naar buiten brengen. Als organisatie ben nu je eigen tv station, online magazine, krant en noem maar op. Je kunt op zoveel manieren content communiceren, wat voor een pretpark grote kansen met zich mee brengt. Het is niet alleen zenden van een platte boodschap, maar je kunt echt een belevenis overbrengen. Wie wil nu niet online de adrenalinekick van een achtbaan beleven ?

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Walibi is actief op diverse social media, maar hyves springt er op dit moment uit met meer dan 80.000 leden (http://walibispot.hyves.nl/) . Social media wordt ingezet als tool in onze crossmediale campagnes. Hiernaast wordt het gebruikt om ambassadeurs te creëren en aan ons merk te binden. Via social media brengen we onze ambassadeurs als eerste op de hoogte van gebeurtenissen in het park bijvoorbeeld  speciale acties, nieuwtjes, kortingen etc.

Ons Halloween evenement, gericht op tieners, hebben we onder de aandacht gebracht met een hyves campagne. Door een speciale 'horrortrailer' met een personalisatie momenten via hyves te verspreiden, hebben we jongeren getriggerd om naar het park te komen. Met resultaat: een uitverkocht evenement en twee weekenden een van de meest besproken onderwerpen op hyves.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Mijn inspiratiebron komt voornamelijk bij social media zelf vandaan. Wat speelt er bij de consument; wat zijn de meest besproken onderwerpen, waar wordt op gereageerd en wat wordt vaak bekeken. Uiteraard houd ik ook diverse blogs en sites in de gaten en heb ik veel contact met collega's en mensen uit het werkveld.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik vind dat Starbucks zich goed profileert op social media gebied. Met miljoenen fans op facebook en duizenden followers op twitter creëren zij echt een ambassadeurschap voor het merk. Dagelijks wordt er nieuwe content aangeboden. Hiernaast wordt de consument op een creatieve manier uitgedaagd om mee te denken via de website http://mystarbucksidea.force.com .Een social media strategie wat alle facetten in zich heeft om consumenten aan het merk te binden.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik kan me erg verheugen op de interactie met onze doelgroepen. Het wordt nog persoonlijker en directer. Dit maakt het voor PR nog interessanter en het vraagt meer creativiteit om daarmee om te gaan. Hier zit voor mij ook de uitdaging . Wanneer en hoe reageer je? Wanneer laat je iets met rust? Online 'crisis'communicatie is een belangrijke onderdeel in de social media strategie. Bang? Dat komt niet in mijn woordenboek voor, op naar een 'happy social' 2011!

Nog een vraag aan Dayenne? Je kunt haar bereiken op LinkedInIs de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief