5 Q's over PR met... Lot Bosch van Drakestein (Winkelman en Van Hessen)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
09-09-2010
 

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Tjapko de Heus, eigenaar van Image2Media in de spotlight. Deze week is dat Lot Bosch van Drakestein, senior adviseur Brand PR bij Winkelman en Van Hessen.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
PR 1.0 omvat eigenlijk de old school basics van het vak, zonder kennis van PR 1.0 kan je volgens mij PR 2.0 niet bedrijven. Die basics blijven gelden, het zijn de spelregels die nu een upgrade hebben gekregen door alle nieuwe kansen die internet biedt. PR 2.0 is voor mij de geüpgrade versie van PR 1.0. Waarin je veel meer met in plaats van tegen de doelgroep praat. PR 2.0 voegt nieuwe PR tools toe zoals online video, social media release, online media monitoring dashboard e.d. en nieuwe communicatie kanalen zoals YouTube, blogs, sociale netwerken.

De nieuwe kans van PR 2.0 is ook dat je veel gerichter met je doelgroepen kan communiceren. Je weet online waar iemand zit, welke interesses ze hebben en wat hun online gedrag is. Je kan meer tailor made te werk gaan, omdat internet je die kennis over de doelgroepen geeft. Dat maakt ons werk veel intensiever, want waar je eerst 50 journalisten hetzelfde persbericht stuurde, heb je nu ook veel een op een contact en meer gesegmenteerde boodschappen.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Het is een bron van nieuws en inspiratie. Intern hebben we een workshop PR 2.0 om medewerkers helemaal up to date te houden van alle ontwikkelingen en mogelijkheden. We zetten het in bij de PR aanpak voor klanten. En zelf ben ik, recent moet ik toegeven, op Facebook. LinkedIn gebruik ik al lang en veel en ben lid van A Small World.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Dat kan bij iedereen en overal zijn, bij collega's en klanten of in discussie van diverse 'vakgroepen' op LinkedIn, ook Frankwatching check ik geregeld en Coopr. Ik ben ingeschreven op elke nieuwsbrief nationaal en internationaal die je je maar kan bedenken over echt alle onderwerpen, daar filter ik ook heel veel info uit.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Zaterdag stond op de voorpagina van het AD een bericht over Finnair wat een mooie, simpele PR 2.0 case in the making is. Zij zoeken kwaliteitsjagers, die voor hen in 61 dagen het Finnair netwerk moeten beoordelen in 10 trips. Ze worden voorzien van fototoestel, laptop etc. en moeten op internet een dagboek bijhouden met bevindingen. Ik vind het mooi omdat het heel open en transparant is, Finnair stelt zich enorm kwetsbaar op. Wat die kwaliteitsjager online gaan plaatsen gaat nooit meer weg en kan voor hun reputatie ook schadelijk worden. Toch durven ze het aan om op deze manier in gesprek te gaan met de doelgroep.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op elke nieuwe ontwikkeling. Het leuke aan dit vak vind ik dat het constant in ontwikkeling is. We werken voor zoveel verschillende klanten, allemaal met eigen doelgroepen, doelgroepen die steeds veranderen waardoor wij elke dag het 'kunstje' opnieuw moeten bekijken of het nog werkt en hoe we het anders kunnen doen. Dit is natuurlijk direct van invloed op ons PR advies en hierdoor blijft het heel dynamisch.

Ik vind het ook mooi om te zien dat een vak als Brand PR, waar ik in gespecialiseerd ben, eindelijk erkenning krijgt. Ook zien steeds meer reclamebureaus de kracht er van. Dat levert mooie samenwerkingen op en hele krachtige, geïntegreerde campagnes.

Bang ben ik niet echt, ik maak me wel zorgen. Bijvoorbeeld over het feit dat ik steeds meer hoor en zie dat de P van PR vertaald wordt in pers in plaats van public. Juist in PR 2.0 staat de P meer dan ooit voor public.

Nog een vraag aan Lot? Je kunt haar bereiken op LinkedIn via Lot Bosch van Drakestein. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief