5 Q's over PR met... Marc Dubach (Adecco)

Blog
Interview
Jody Koehler
25-11-2010
Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Caroline Ubachs in de spotlight. Deze week is dat Marc Dubach, Marketing Manager bij Adecco Professional Staffing. 1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het grootste verschil zit hem in het verschuiven van de macht. Was vroeger een journalist een gatekeeper die je te vriend moest houden. Tegenwoordig zijn er veel meer poorten, die ook nog eens wagenwijd open staan, om je organisatie voor het voetlicht te krijgen. Directe interactie is het buzzwoord. En er worden dagelijks nieuwe opinieleiders geboren. Je moet dus alert zijn en veel meer kanalen monitoren dan vroeger.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik werk nog maar kort bij mijn huidige organisatie en kan daar nog niet veel over zeggen. In de inventarisatiefase blijkt wel dat mensen erg enthousiast en 'eager' zijn om allerlei tools en kanalen te gaan gebruiken. We werken momenteel hard aan het launchen van Ajilon Professionals als professional staffing merk voor Adecco. Social Media maken een belangrijk onderdeel uit van deze rebrandingsoperatie. Maar zoals gezegd, we zijn nog maar net begonnen.

Binnen de staffingindustrie is recruiten via bv LinkedIn natuurlijk een hot item. Bij mijn vorige werkgever (btob) waren we met name succesvol om mensen via hun eigen LinkedIn netwerk te interesseren voor onze events, seminars en webinars. De persoonlijke benadering werkte enorm goed en de conversie via deze kanalen groeide gestaag.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Met name op Twitter en blogs en de initiatieven die daaruit voortvloeien. Ik ben de initiator en mede-organisator van het Twitterfeest in De Effenaar in Eindhoven. Van één Tweet naar een feest met 8 bands en 400 mensen, zonder dat het een cent heeft gekost. Dat inspireert enorm. Maar ook de Social Media Club 040 is een real life platform dat erg blij maakt. En als je zaterdag 27-11 zin hebt in een co-creatie feestje dan ben je welkom: http://www.wtf040.nl

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik kan allerlei grote voorbeelden gaan noemen maar de kleine alledaagse zaken raken me net zo erg. Ik klaagde op Twitter over het feit dat bij SuitSupply een pak alleen maar in 1 maat op voorraad lag. Mijn Tweet richtte zich niet direct op het account van deze pakkenwinkel maar was 'ins blaue hinein.' De volgende dag kwamen ze via Twitter bij mij terug met excuses en de vraag welk pak het betrof. Uiteindelijk was het een fout op de site en werd het direct daarna opgelost. Pak besteld en een positieve Tweet naar mijn volgers. Klein maar fijn, maar wel zoals het hoort. Pro-actief Social Media afstruinen naar kansen en bedreigingen.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me sowieso op de toekomst en ben niet zo snel bang. Het klinkt clichématig maar ik denk in kansen en niet in beperkingen of angsten. Ik denk dat Social Media in 2011 iets minder sociaal gaan worden en dat mensen zich wat meer gaan terugtrekken in groepen en achter slotjes. Om het overzicht te behouden maar ook omdat mensen niet 'lastig willen worden gevallen' door ons marketeers. Aan ons de taak om interessant genoeg te blijven voor je doelgroepen. Een prachtige uitdaging!

Nog een vraag aan Marc? Je kunt hem bereiken op Twitter via @MarcDubach. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief