5 Q's over PR met... Marieke van der Linden (NH-hoteles)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
24-02-2011
Elke donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Gwen Jansen, eigenaresse van PR en communicatiebureau JansenJager, in de spotlight. Deze week is dat Marieke van der Linden, communicatie en PR manager bij NH Hoteles.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Bij PR 1.0 kwam je met het persoonlijk 1-op-1 contact met relevante journalisten een heel eind. De transparantie van het internet heeft de klant (eindconsument) veel duidelijker in beeld gebracht en vergroot in 1 klap de 'publieke relaties' die je graag zou willen managen. De macht van de klant is nu veel groter en zichtbaarder en is mijns inziens voor het overgrote deel alleen te managen door de ervaringen van de gast goed én bovendien naar verwachting te laten zijn. Diverse projecten rondom Guest eXperience en Quest eXpectations staan daarom weer eXtra hoog op de agenda binnen onze organisatie, want als de ervaringen van de gast goed zijn zullen ze dit ook graag delen via social media en reviewsites als Zoover en Tripadvisor.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
NH Hoteles heeft voor Nederland een Social Media Manager die actief is op de meest belangrijke social networks, zoals Facebook, Twitter, Hyves en Foursquare. Nederland loopt wat dat betreft - binnen onze NH organisatie - wel wat voor op de andere Europese landen. Samen met onze collega's op ons hoofdkantoor in Madrid buigen wij ons over mogelijkheden. Online reputation management en webcare horen daar vanzelfsprekend ook bij. Uiteraard gebruiken wij onze volgers/fans om actief informatie mee uit te wisselen, ideeën mee te delen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Blogs, Linkedin groepen, vaktijdschriften, conferenties en/of workshops.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
KLM en de aswolk in april 2010 is natuurlijk een veelbesproken voorbeeld van hoe social media in een crisissituatie kan dienen als belangrijk communicatiemedium. Maar ook het recente voorbeeld van KLM vind ik erg sterk: KLM Surprise. Met de inzet van Twitter en Four Square werden reizigers individueel benaderd op de luchthaven met een kleine attentie die paste bij hun bestemming of Twitter gedrag. Dit soort location-based acties zijn verrassend en zorgen daardoor mijns inziens voor merkvoorkeur. Zeker iets om eens in te duiken voor NH Hoteles. Wat dichter bij huis, én in lijn met bovenstaande hebben wij in december, tijdens de verkeers- en treinchaos in Nederland door de enorme sneeuwval - met een aantal aan stations en snelwegen gelegen NH hotels - leuke acties gedaan! Wat minder raakvlakken met onze line-of-business ... maar puur persoonlijk, ben ik helemaal weg van de herpositioneringaanpak van Old Spice (USA): Gewoonweg briljant!

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben gelukkig niet zo bang uitgevallen, maar ik denk wel dat we als bedrijf zeker bepaalde zaken moeten gaan herontwikkelen. De hotellerie, - wat huis uit - nogal traditioneel in haar manier van communiceren, moet een nieuwe 'taal' ontwikkelen passend bij social media. Dus nog meer met de klant (in al haar vormen) in het achterhoofd. Mijns inziens werkt social media namelijk alleen voor je merk als het gecommuniceerde relevant is én dus aanspreekt. Dan wil men delen. Ik verheug mij dan ook op de groter wordende noodzaak om marketingcampagnes vanaf het begin meer en meer multidisciplinair (Marketing/Marketingcommunicatie/ Corporate Communicatie/PR/E-commerce) op te gaan zetten. Waar PR vroeger nog wel eens slechts als middel werd ingezet om (op de valreep) nog wat free publicity te genereren, anno nu wordt PR gelukkig als een essentiëler onderdeel gezien als het gaat om klantenbinding.

Nog een vraag aan Marieke? Je kunt haar bereiken via LinkedIn. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief