5 Q’s over PR met… Mark Woldberg (Holland Casino)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Jasper Jansen, account executive bij Hill & Knowloton, in the spotlight. Deze week is dat Mark Woldberg, Manager Media Relations bij Holland Casino.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
De aanduiding 2.0 wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt voor nieuwe ontwikkelingen, eigenlijk iets teveel naar mijn smaak. En als het gaat om PR, kijkt men vooral naar middelen is mijn indruk. Online in plaats van print, gebruik van nieuwe media etc. Maar de kern van 2.0 zit wat mij betreft vooral in de wijze van communiceren, of beter gezegd converseren. Veel bedrijven zijn nieuwe media inmiddels volop aan het adopteren, maar er zijn denk ik nog maar weinig echt geslaagde voorbeelden van een fundamenteel andere benaderin. Bijvoorbeeld zoals het Amerikaanse Zappos dat doet. Veel bedrijven lijken nog erg zoekende en neigen misschien nog teveel naar focus op de middelen.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
We monitoren sinds drie kwart jaar nieuwe media intensief, de onvermijdelijke eerste stap. En sinds een maand hebben we een eerste Facebook pagina live voor ons nieuwe uitgaansconcept in Amsterdam, de Lido Club. Volgende maand gaan we de lucht in met een landelijke Facebook pagina voor alle 14 casino’s en dan starten we ook met een Twitter-account. We staan dus volop in de stijgers.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik volg sites als Frankwatching.com vrij actief en verder kom ik in mijn eigen netwerk regelmatig aardige voorbeelden tegen. Zo stuitte ik laatst op een interessante gimmick van KLM. Via Twitter spoorde het reizigers op om ze op Schiphol een kleinigheidje voor tijdens de reis mee te geven. Als je het filmpje kritisch bekijkt dan lijkt niet iedereen even blij te reageren. Het idee van PR 2.0 is dat het echt om de klant gaat. Hier krijg je toch weer de indruk dat het allemaal is gedaan om weer een leuke video te maken die wellicht iets doet voor het imago van KLM. Ondanks Twitter en Youtube toch meer PR 1.0 dan 2.0 wat mij betreft.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
De ultieme PR 2.0 case is toch wel Zappos. Juist omdat het bij Zappos niet draait om de PR 2.0 stunt, maar omdat het hele bedrijf draait om service en community building. Ontzettend lastig te kopieren, zeker voor grotere en gevestigd bedrijven. Maar dit is wat mij betreft wel de kern van PR 2.0: interactief, verrassend en niet alleen voor de bühne.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
De focus in marketing communicatie komt denk ik weer meer op communicatie te liggen en minder op marketing. Wat mij betreft alleen maar een goede ontwikkeling met veel kansen.

Nog een vraag aan Mark? Je kunt hem bereiken op LinkedIn. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!