5 Q's over PR met... Moniek Kuipers (Procomm)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
23-09-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Ulrika Lundgren, Press Officer van Aon Nederland, in de spotlight. Deze week is dat Moniek Kuipers, van Procomm.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik begrijp waarom PR wordt ingedeeld in traditioneel en nieuw, maar zie het zelf niet zo. PR 2.0 is grofweg gezegd het online inzetten van traditionele PR. De verdeling in 1.0 en 2.0 werkt integrale trajecten tegen. Zolang dit wordt gezien als twee aparte mogelijkheden, zal er geen samensmelting plaatsvinden. Dit vermoeilijkt de acceptatie van nieuwe, de zogenaamde 2.0 of 3.0, instrumenten. Laten we spreken over PR en hiermee de PR bedoelen zoals het nu is. Een mix van offline en online mogelijkheden.

Het verschil tussen PR nu en tien jaar geleden is de rol en invulling van opinieleiders. Waren voorheen de journalisten van kranten, televisie en radio dé autoriteiten, vandaag de dag kan een ieder dat zijn. Bloggers, Twitteraars, BN'ers. Iedereen die de online mogelijkheden benut kan een belangrijke zender of opinieleider zijn. Het overzicht voor PR-adviseurs is daarmee wel onduidelijker geworden. De online wereld verandert iedere minuut. Het continu online aanwezig zijn, is de enige manier om te weten wat er speelt, wie je moet aanspreken. En om een goede relatie op te bouwen met je relaties.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Procomm heeft een actief Twitteraccount, is te vinden op Facebook en LinkedIn. Binnenkort lanceren we een groepsbrede blog. Procomm is onderdeel van de Admix Groep. Groepsbreed bloggen de specialisten en creatieven over het communicatievak. Het is een kennisplatform waar opvallende aspecten van het communicatievak aan bod komen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Voornamelijk in mijn eigen leven. In het weekend ga ik graag de hort op, steden bezoeken of gewoon de kroeg in. Daar doe ik de meeste ideeën op. Ik kijk en luister goed naar wat er speelt bij mensen. Het leren herkennen van je doelgroep en het inschakelen van de juiste instrumenten maakt je een goede PR-adviseur. Staan middenin de samenleving helpt mij iedere dag om de juiste aanpak te vinden.

Natuurlijk ben ik ook regelmatig te vinden op netwerkborrels en presentaties en heb ik een waslijst aan blogs die ik dagelijks scan op interessant nieuws.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Een schoolvoorbeeld van PR 2.0 is een case die we zelf hebben gedaan. Het ging om het via PR positioneren en in de markt zetten van een hele dure, luxueuze vouwwagen genaamd Opera . Via internationale design- en lifestyleblogs als Dezeen, Springwise en Boing Boing kreeg het nomadische mobiele vakantieverblijf een exclusief en eigen kleurtje. Traditionele media als Wallpaper, Le Monde, de Telegraaf, Elle, The Sunday Times en verschillende binnen- en buitenlandse tv-zenders namen de publiciteit over. De genereerde mediawaarde bedroeg ruim een miljoen euro.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben voornamelijk heel erg benieuwd. Het medialandschap verandert en ik ben benieuwd welke kant we opgaan. Wellicht verschuift de rol van PR naar de marketingkant en zijn alle consumenten opiniemakers. Waar ik mij op verheug, of wat eigenlijk al gaande is, is dat de traditionelere branches, zoals de bouw en zorg, steeds meer open staan voor online mogelijkheden en zich hier steeds meer in gaan verdiepen. Procomm heeft veel klanten in deze traditionele branches en zal dus passende oplossingen moeten gaan bieden.

Nog een vraag aan Moniek? Je kunt haar contacten via LinkedIn. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief