5 Q's over PR met... Richard Spaans (Oxxio)

Blog
Interview
Jody Koehler
07-10-2010
Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Simone Hubers, van De Wijde Blik communicatie-advies, in de spotlight. Deze week is dat Richard Spaans, Manager Corporate Communications bij Oxxio.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Social media zorgen ervoor, en gaan er nog veel meer voor zorgen, dat het monopolie van organisaties op informatie en kennis steeds verder afbrokkelt. Daar moeten organisaties in toenemende mate op inspelen door te participeren. Punt is dat consumenten, in tegenstelling tot "vroeger", de hele wereld kunnen bereiken. Zij kunnen ervaringen delen, maar ook bij vragen of klachten zich wenden tot de hele wereld. De macht van organisaties wordt zodoende kleiner en de noodzaak om te participeren op social media groter. Daarop volgt dat de rol van PR steeds belangrijker wordt, maar ook anders.

Want hoewel het volgens de definitie van PR gaat om het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen de organisatie en alle doelgroepen, richtte de afdeling PR zich voorheen toch eigenlijk voornamelijk op de traditionele media. Zij hadden zo'n beetje het alleenrecht als er vanuit een organisatie nieuws verspreid moest worden. En daarbij was het ook nog eens zo dat die communicatie eenrichtingsverkeer was. De PR mensen stelden de belangrijkste boodschappen op en dan was het hopen dat de media die overnamen.

Nu zie je dat er meer en meer rechtstreeks (en gerichter) met verschillende doelgroepen gecommuniceerd wordt. En die communicatie is bovendien niet alleen directer, er is ook veel meer sprake van een dialoog. En dat komt dus, zoals ik hierboven al vermeld heb, omdat die doelgroepen steeds vaker zelf "het nieuws" maken waar organisaties op kunnen/ moeten reageren, maar ook met elkaar communiceren over organisaties op verschillende online platforms. Doordat organisaties minder controle kunnen uitoefenen over hetgeen er geschreven wordt over het bedrijf en de verschillende producten en/of diensten, wordt het werk voor PR mensen veelzijdiger (en voor mij zeker ook leuker).

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social media gaan een steeds belangrijke plaats innemen binnen onze organisatie. Niet alleen als een middel in de mix voor bijvoorbeeld Marketing en Communicatie, maar ook voor andere afdelingen binnen onze organisatie, zoals HR en Customer Services.

Tot eind 2009 was de inzet van social media binnen Oxxio vrij beperkt en met name gericht op webcare. Energie is een onderwerp waar je mensen niet snel over hoort, behalve als er iets misgaat of niet klopt. Als dienstverlenende organisatie zijn wij daarom begonnen met webcare. Eind 2007 eerst met het monitoren van weblogs en diverse fora: luisteren naar wat er zoal gezegd werd over ons online. Aangezien de organisatie daar op dat moment nog niet klaar voor was, hebben we toen besloten zelf nog niet actief te worden op die platforms. Dat was eind 2008 wel het geval: vanaf dat moment houden twee medewerkers (met behulp van een webcare tool) bij wat er online allemaal over ons gezegd en geschreven wordt en reageren zij indien dat gewenst of noodzakelijk is. Sinds begin dit jaar zijn we daarnaast we actief op Twitter en LinkedIn, vragen we onze klanten voorzichtig om hun mening met betrekking tot onze producten en verspreiden we nieuws via social media (o.a. via www.oxxiopers.nl).

Maar zoals gezegd zat er de eerste jaren nauwelijks lijn in deze activiteiten en opereerden we zonder een duidelijke strategie. We hebben nu een multidisciplinaire "taskforce" binnen Oxxio die in eerste instantie de mogelijkheden en doelstellingen ten aanzien van de inzet van sociale media goed in kaart heeft gebracht. Vanuit deze strategie zijn we alle voor ons relevante sociale mediakanalen gaan inrichten. Regelmatig evalueren wij de voortgang.

3. Bij wie of wat vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik probeer de ontwikkelingen wel zoveel mogelijk te volgen. En dat doe ik op allerlei plekken en bij verschillende mensen. Ik lees veel, o.a. op Marketingfacts, Frankwatching en deze site natuurlijk. En bij het bezoeken van congressen e.d. ontmoet je regelmatig interessante mensen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Het zijn met name de bedrijven die al vroeg inzagen wat voor belangrijke rol social media zouden gaan spelen, waar ik erg in geïnteresseerd ben. De wijze waarop Ford met social media omgaat, is wat mij betreft echt een mooi voorbeeld. Zo is Scott Monty al min of meer een begrip.

En in Nederland is UPC op het gebied van webcare een echte voorloper geweest. Zij zagen al vroeg dat consumenten steeds vaker op het internet hun verhalen gingen delen en hebben daar vervolgens erg goed op ingespeeld.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
De komende jaren zal het werk van de PR professional alleen maar dynamischer worden. Het vak is meer dan ooit in ontwikkeling. Dat maakt het alleen maar leuker en daar verheug ik me dus op. Waar PR voorheen vooral gericht was op de journalist, verschuift dit door de opkomst van social media steeds meer naar andere "stakeholders". Verder zal PR daardoor dichter tegen disciplines als Marketing en bijvoorbeeld Customer Services komen te liggen. Ook dat vind ik een heel interessante ontwikkeling.

Bang ben ik eigenlijk niet. Wel zie je, doordat elke consument in principe "nieuws" kan maken, dat de kwaliteit van journalistiek kan afnemen. Ten eerste doordat elke consument in principe "journalist" kan zijn en zich bijvoorbeeld niet altijd bedient van het principe "hoor en wederhoor". Daardoor kunnen soms zaken publiek gemaakt worden die niet op de waarheid gebaseerd zijn en bedrijven daardoor schade kunnen toebrengen. En ten tweede staan journalisten onder enorme druk: er is steeds meer krapte op redacties terwijl er wel verwacht wordt dat er "gescoord" wordt met primeurs. Met als gevolg dat ook de professionele journalist zich af en toe te snel baseert op slechts 1 enkele bron, waardoor de waarheid soms geweld aangedaan wordt. Met de opkomst van social media, waar die ene bron eenvoudig te vinden is, verwacht ik dat we dit steeds meer gaan zien.

Aan de andere kant zijn we daar als PR professional natuurlijk zelf bij en daarom is het dus juist zo belangrijk om te participeren en online aanwezig te zijn en de dialoog aan te gaan met alle doelgroepen, zodat misverstanden indien nodig rechtgezet kunnen worden en zaken niet zo snel uit de hand kunnen lopen.

Nog een vraag aan Richard? Je kunt hem bereiken op Twitter via @rspaans. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief