5 Q's over PR met... Simone Hubers (De Wijde Blik)

Blog
Interview
Jody Koehler
30-09-2010
 

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Moniek Kuipers van Procomm, in de spotlight. Deze week is dat Simone Hubers, senior communicatieadviseur bij De Wijde Blik communicatie-advies.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
In mijn beleving gaat het nog steeds om hetzelfde: relaties aangaan met relevante stakeholders. Alleen het instrumentarium is uitgebreid. Maar belangrijker is dat de machtsverhoudingen in de maatschappij aan het verschuiven zijn (van overheid via bedrijfsleven naar consument/burger). Steeds meer opdrachtgevers ervaren de relevantie van in contact treden met betrokkenen. En dat maakt dat wij, PR-adviseurs, steeds meer de facilitator zijn van een dialoog. Dus in plaats van dat we bezig zijn met het mooi verpakken van een boodschap die we dan zendend de wereld in droppen, zorgen we er voor dat verschillende betrokkenen daadwerkelijk met elkaar in contact treden. Daardoor is PR 2.0 meer onlosmakelijk verbonden met alle facetten van de organisatie dan PR1.0. Daarnaast is onze rol de dialoog tussen organisatie en stakeholders zuiver te houden. Daarvoor creëren we de ideale omstandigheden, zodat men met elkaar een nieuwe werkelijkheid kan creëren.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Eerlijk gezegd ben ik niet degene die het hardst voor de troepen uitloopt op dit gebied. Maar ik zag direct het nut in van onze eigen De Wijde Blik Wiki. Hierin delen we onze ervaringen en kennis (met behulp van PBworks.com) Daarnaast schrijf ik zo nu en dan een blog. Die plug ik dan via relevante sociale netwerken om lezers naar de blog te trekken. Daarnaast heb ik een Hyves-account, LinkedIn profiel en een Twitter Account. Deze kon ik al een aantal keer met succes benutten in projecten. Met Foursquare ben ik begonnen, maar weer snel afgehaakt en dat geldt ook voor Facebook. Ik vind dat ik als communicatieadviseur moet weten waar ik over praat, dus ik volg de trends, experimenteer ermee, doe ervaring op en deel dat weer met collega's en klanten.

3. Bij wie of wat vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik ben absoluut geïnspireerd en geïnfecteerd door het enthousiasme van mijn collega Michiel Daalmans (@daalmans) en ik maak nog steeds wekelijks gebruik van zijn onuitputtelijke kennis, al is het maar voor wat bevestiging. Ouderwets in de kroeg met vakgenoten ervaringen delen is ook nog steeds heel inspirerend voor mij. En Lang Leve Twitter: iedere dag verbaas ik me weer over de kennis die me tegemoet rolt over de timeline. Wat een verrijking! Mensen die ik persoonlijk niet ontmoet heb, maar die mij via Twitter weten te inspireren zijn @mcoster @remcojanssen en @marketingfacts.

4. Welke PR 2.0-case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik vind de Zwitsal Case een goed voorbeeld. De vrienden van Zwitsal Hyves hadden te kennen gegeven dat ze de Zwitsalgeur wel als een parfum wilde hebben. Zwitsal heeft dit opgepakt en de Hyvesvrienden ruimschoots beloond. De Hyvesleden konden het product een maand voordat het in de winkel beschikbaar was bemachtigen en kregen een belangrijke rol in de promotiecampagne Go Baby. Hierbij kon je deelnemen aan een online photoshoot in een online fotostudio. De foto's waren weer te gebruiken om je Hyvesprofiel te pimpen. In vier weken zijn 10.000 foto's gemaakt, zijn 2.700 Zwitsalfans het gezicht van Eau de Zwitsal geworden en bereikte de campagne 242.000 mensen die de spots zagen. Terwijl ondertussen de drogisten Eau de Zwitsal niet aan konden slepen.

Een mooi verhaal. Toch heb ik een sterk onderbuikgevoel dat dit soort successtories gemakkelijker zijn toe te schrijven aan fast moving consumer goods. De Wijde Blik is grotendeels bezig met vraagstukken in de ruimtelijke ordening en vastgoed. Dat zijn veelal complexe en langdurige processen waar uiteindelijk de verkoop van vastgoed ook een rol speelt. Je vraagt mensen dan te participeren in hun leefomgeving. Als je dat al in marketingtermen kan vangen, dan gaat het in de richting van "duurzaam consumptiegoed" . Dat is toch even iets anders dan een product waarvoor je naar de winkel rent. Maar een goede relatie met al die belanghebbenden is van cruciaal belang om het veranderingsproces goed met elkaar te kunnen doorlopen. En later is het essentieel wanneer de verkoop van vastgoed op gang moet komen. Goede PR is het fundament van onze verkoopmarketing. Ik vind dat we in een van onze eigen projecten er behoorlijk goed in zijn geslaagd om jongere doelgroepen te betrekken bij www.verkenvanwou.nl door een community op te zetten (met behulp van Ning). Hier ontmoetten professionals en bewoners elkaar gedurende een paar weken. Je kon er zelf je blog plaatsen, foto's en video's uploaden etc. Tegelijkertijd hebben we real live ontmoetingen georganiseerd die onontbeerlijk blijven om inzicht te krijgen in elkaars belangen en om relaties op te bouwen. Een mooie wisselwerking.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR: waar verheug jij je op en waar ben je bang voor?
Ik vrees niets. Het is prachtig dat ons vak zich ontwikkelt en dat de " zenders"  zich steeds bewuster worden van het nut van de dialoog. Ik verheug me op de tijd dat er, door de ervaringen nu, genoeg vertrouwen is ontstaan voor steeds verder gaande co-creaties omdat er een oprechte wil is inzicht te verkrijgen in elkaars belangen.

Nog een vraag aan Simone? Je kunt haar bereiken op Twitter via @simonehubers. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief