5 Q's over PR met... Simone Versteeg (Dell)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
07-07-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Lotte Nijkamp, communicatie adviseur bij Yellow Communications en lid van de Promotie Commissie van het NC2012 van de JCI Leiden in de spotlight. Deze week is dat Simone Versteeg PR & Corporate communicatie strateeg bij Dell.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik hou niet zo van de term 1.0 en 2.0 eerlijk gezegd. Maar om toch antwoord te geven op de vraag, het grote verschil is dat PR 1.0, de oude manier van communiceren, voornamelijk ging over eenrichtingscommunicatie van de PR afdeling richting (voornamelijk) de media. Met PR 2.0 praat je over interactieve, tweerichtings-communicatie vanuit een bedrijf (met meerdere 'communicatie punten')  met je doelgroep en dat heb je het over journalisten, bloggers, influencers, klanten, partners en het 'algemene publiek' om het zo maar even te noemen. Het 'bedenken' van een PR of Communicatie strategie is eigenlijk een heel ander vak geworden. Het gaat naar mijn idee om Besturen, Beinvloeden en Beleven. Met besturen bedoel ik dat het meer sturing geven is en betekent dat je eerder betrokken moet zijn. Het gaat om mensen beïnvloeden zodat ze uiteindelijk onze boodschap overnemen en ons feedback geven zodat we mogelijk nog actie kunnen ondernemen. En tenslotte beleven omdat we steeds meer overgaan naar een belevingseconomie. Mensen willen ons bedrijf, ons merk en onze producten beleven. Om een juiste PR 2.0 strategie te kunnen naleven is het belangrijk dat je als bedrijf Transparant en Interactief bent, dat je open staat voor een dialoog met je publiek en (belangrijker nog) dat je bereid bent om over te gaan tot actie.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Dell is zeer actief op het gebied van Social Media. Zo zijn we onlangs uitgeroepen tot nummer 1 in de SocialBrands100 en heeft Business Insider Dell in juni uitgeroepen tot Most Social Company. Dat zijn resultaten van onze global strategie. In Nederland zijn we druk bezig om lokaal de Dell strategie te implementeren. Door de Social Media and Community University van Dell zijn al veel Dell medewerkers getraind op het gebied van Social Media, dus het aantal lokale experts groeit gelukkig snel.Onze Social Media activiteiten gaan van Consumer Marketing campagnes via Hyves tot Crowd Sourcing actie met Tweakers tot meer B2B gerichte acties met Customer video's op You Tube, Facebook accounts en diverse Twitter accounts. Support gaat steeds meer via Webcare, chatten via de Dell website of twitteren via @Dellcare.Zelf spreek ik af en toe op congressen over onze Social Media strategie. Ik ben actief op Twitter en Facebook. Op Dell events bloggen we, presentaties plaatsen we op Slide Share en foto's en video's verschijnen via Flickr en You Tube. Intern communiceer ik via Chatter met mijn internationale collega's en motiveer ik mensen lokaal om de Dell SmaC training te volgen. Zelf ben ik inmiddels Dell gecertificeerd.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Veel lezen en mensen ontmoeten. Eigenlijk doe ik dat op 3 verschillende manieren.1)      Via Dell. Zoals ik al heb uitgelegd is Dell zeer actief en valt er elke dag wel wat nieuws te lezen over trends of nieuwe ontwikkelingen (binnen Dell) op het gebied van PR en/of Social Media. Dit is global dus vooral ook interessant wat er in andere delen van de wereld gebeurt. Dat is het voordeel van een groot bedrijf met 103.000 collega's.2)      Tijdschriften en Online. Ik lees veel artikelen uit vakliteratuur en via volgers / bloggers van Twitter. Goed om verschillende visies te lezen.3)      Face to face via (communicatie) netwerk(en). Ik ben lid van Vereniging van Communicatie Managers D'Associatie. Een club communicatie managers uit verschillende branches die regelmatig bij elkaar komt om over communicatie en alle ontwikkelingen te praten. Aan deze club vind ik het vooral leuk dat mensen uit allerlei verschillende branches komen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld en waarom?
Dell was in 2007 haar tijd ver vooruit met Ideastorm. Een platform waar wij ideeën verzamelen (crowd sourcing) van mensen over de hele wereld voor ons bedrijf, onze strategie en onze producten. In Nederland vind ik DSB The Movie van Jan Willem Alphenaar is een mooi voorbeeld van Crowd Sourcing met een actueel onderwerp. Dit laat zien hoe ook het maken van een film zich in de toekomst gaat ontwikkelen.Shoes of Prey is eigenlijk het nieuwe Zappos, je kunt hier je eigen schoenen ontwerpen. Wie wil dat nou niet? En zo zijn er veel fantastische voorbeelden van bedrijven die volledig gebruik maken van social media en ik denk dat dit pas het begin is en dat de mooiste cases nog moeten komen.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben je bang voor ?
Ik ben niet zozeer bang, maar ik vraag me wel af wat we nog gaan krijgen op het gebied van Security. Een nieuwe generatie gebruikers die zich niet genoeg realiseert dat ze hun profielen moeten beschermen of welke informatie ze wel en niet moeten/willen delen met hun publiek. Bedrijven die zich misschien niet genoeg verdiepen in veiligheid. Maar ook de 'hackers' die steeds vaker toe (kunnen) slaan. Ik vraag me nog wel eens af hoe die ontwikkelingen zullen gaan. Je neemt tegenwoordig medewerkers aan met daarbij als het ware hun sociale netwerk.Eigenlijk verheug ik me enorm op alles wat komen gaat op het gebied van PR en Social Media. Ik vind dat we een enorm leuk vak hebben, de ontwikkelingen gaan enorm snel maar ik vind veranderingen leuk. Je moet er toch niet aan denken dat we nog (uitsluitend) persberichten via de post aan het versturen zouden zijn

Nog een vraag aan Simone? Neem contact met haar op via Twitter: @simoneversteeg. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief