5 Q’s over PR met… Ulrika Lundgren (Aon Nederland)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Lot Bosch van Drakestein, senior adviseur Brand PR bij Winkelman en Van Hessen in de spotlight. Deze week is dat Ulrika Lundgren, Press Officer van Aon Nederland.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Waar we in het verleden de dagbladen en vakbladen traditioneel benaderden met persberichten, uitnodigingen voor persbijeenkomsten en het aanbieden van interviews zien we nu een verschuiving. Doordat de content deelbaar wordt aangeboden, is het bereik hiermee toegenomen. Niet alleen naar de pers, maar hierdoor ook naar de overige stakeholders. Als bedrijf ben je hierdoor minder afhankelijk van de traditionele journalistiek en kun je zelf meer invloed uitoefenen op de berichtgeving. Bovendien kun je direct communiceren met je stakeholders.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Samen met mijn collega Tamara Tien (online marketeer) zijn wij verantwoordelijk voor de social media-activiteiten binnen Aon. Onze focus is het ontwikkelen van de social media-strategie voor Aon. Momenteel zijn we actief met Twitter via @Aon_Nederland en het inzetten van Youtube. Waarbij Twitter belangrijk is ter ondersteuning van onze persberichten en het bewaken van de online reputatie. De social media news releases zijn nu in ontwikkeling. 

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Seminars en congressen over social media zijn een goede basis voor inspiratie. Coopr College was zeer inspirerend voor ons, maar natuurlijk lezen wij blogs en nieuwsbrieven zoals Frankwatching, molblog en Dutchcowboys. Maar de allerbelangrijkste bron van inspiratie is Twitter zelf. Interessante tweets: @mashable en @SocialNetDaily

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Een goed voorbeeld van de impact van een tweet en de gevolgen daarvan is de Tweet van Kevin Smith over  Southwest Airlines. Hij berichtte zijn 1.6 miljoen volgers over hoe hij uit een vliegtuig werd gegooid omdat hij niet in de stoelen pastte. Hierop volgde vele berichten over en weer, waaronder ook de followers. Southwest Airlines pakte dit adequaat op en zorgde voor de juiste afhandeling. 

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Momenteel zijn er erg weinig cases te vinden over b2b social media. Wij verheugen ons op de ontwikkelingen van social media op de b2b markt en de totstandkoming van interactie met onze doelgroep.

Nog een vraag aan Ulrika? Je kunt haar contacten via LinkedIn. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!