5 Q's over PR met... Yvonne van Bokhoven (Lewis PR)

Blog
Interview
Jody Koehler
21-10-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Kathelijne Vermeulen, woordvoerder bij Schiphol Group, in de spotlight. Deze week is dat Yvonne van Bokhoven, Vice President Western Europe van Lewis PR

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

Ik stam nog uit de tijd dat we persberichten per post verstuurden. Als je geluk had lag het een dag later dan bij de journalist op het bureau. Toen kwam de fax en dat was al een hele revolutie. Je kunt dus wel stellen dat PR 2.0 een enorme verrijking van het vak is! Er zijn zoveel nieuwe mogelijkheden en kanalen bijgekomen om niet alleen beter met journalisten maar ook met andere stakeholders en direct met de doelgroep te communiceren. Het heeft ook voor gezorgd dat iedereen een influencer kan worden. Merken biedt dit een kans om van deze influencers ambassadeurs te maken. Al die mogelijkheden maken ons vak interessanter, veel dynamischer en vergroten de ROI op PR.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Net als Coopr zijn wij er super druk mee bezig. Voor alle klanten gebruiken we wel een social media kanaal, van een Linkedin groep tot een Twitter-feed, we kiezen de middelen die passen bij de klant en diens doelgroep en zetten deze vervolgens in als onderdeel van de communicatiemix. We zien wel grote verschillen bij klanten in de bereidheid om social media proactief in te zetten. Er zijn er nog een aantal die er de resources niet aan willen besteden, of het nut er niet van in zien. Er is dus nog evangelisatiewerk te verrichten.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Op de social media zelf, er wordt natuurlijk enorm veel over het onderwerp geblogt en gepost. Maar ook door het bijwonen van evenementen en congressen. Zelf heb ik samen met Jan-Willem Alphenaar de Social Media Club Eindhoven opgericht #smc040. De maandelijkse bijeenkomsten hiervan zijn ook erg inspirerend en een goed platform om met vakgenoten kennis te delen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?

Er zijn natuurlijk legio cases van hoe het vooral niet moet. Maar gelukkig bestaan er ook veel positieve verhalen. Wij werken voor bol.com en het is geen geheim dat zij hun social media management goed op orde hebben. Zij krijgen inmiddels een groot deel van hun web traffic uit hun Facebook community en via hun Twitter-feed. Ze begrijpen goed dat het belangrijk is om bij de klanten op het netvlies te blijven en dat social media communities daar ideale tools voor zijn.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?

Ik verheug me op het nog verder professionaliseren van de tools voor monitoring onder andere. Op dit moment is de ultieme web monitoring tool er namelijk nog niet. Het zou geweldig zijn als we er een echt goed dashboard komt waarmee je over alle social media en het web heen real time kunt monitoren in de Nederlandse taal. Dat zou ons leven een stuk eenvoudiger maken. Waar ik bang voor ben is dat ik door deze opmerking platgebeld ga worden door aanbieders van dit soort tools: Doe geen moeite! Wij hebben net alles wat er op dit moment in de markt is geëvalueerd en hebben een goede tool gekozen. Maar mijn conclusie is dat de echt perfecte tool nog gebouwd moet worden.

Verder deel ik de angst van koningin Beatrix dat social media de directe contacten met mensen in de weg staan helemaal niet. Er zijn sinds de opkomst van social media, nog nooit zoveel borrels, netwerkbijeenkomsten en kennissessies geweest. Meer digitale interactie leidt mijns inziens alleen maar tot meer ontmoetingen in real life! En dat is dan weer iets om je op te verheugen...

Nog een vraag aan Yvonne? Je kunt haar bereiken op Twitter via @YvonneVB . Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief