5 Q's over PR met...Harold Reusken (ING)

Blog
Interview
Jos Govaart
29-07-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 ?
Het grote verschil zit hem wat mij betreft in de doelgroep. Een open deur wellicht, maar toch. Bij PR 1.0 ligt de primaire focus heel erg op het faciliteren van 'de traditionele media' (tv, radio, print, nieuwssites). Om ze te faciliteren maak je gebruik van 'standaard middelen', vaak zendergericht. Bij PR 2.0 is de traditionele media nog steeds belangrijk. Echter iedereen met een blog, Twitter-, Facebook-, Hyves- of een YouTube account is een (klein) medium op zich waar je rekening mee moet houden. Je moet dus als afdeling PR & Woordvoering rekening houden met een veel bredere doelgroep, dus ook niet journalisten, die onbekend is met bijvoorbeeld het fenomeen wederhoor. Een doelgroep die zich anders opstelt en die bovendien eigen specifieke wensen heeft ten aanzien van informatievoorziening.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Naast het feit dat de afdeling PR & Woordvoering van ING actief bestrokken is geweest bij het opzetten van het ING Webcare Team, houden we ons nu voornamelijk bezig met visieontwikkeling op het gebied van social media in relatie tot PR. En daar waar mogelijk zetten we social media in zoals bij het WK-voetbal en nu bij SAIL.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om pr en social  media?
Inspiratie is dankzij social media overal vandaan te halen. Twee willekeurige voorbeelden: de film Dark Knight (Warner Brothers) en Dewmocracy (Mountain Dew).  Inspiratie haal je met name ook bij directe collega's. Uit de gesprekken, de discussies die je met ze hebt. Gesprekken met managers en directieleden zijn hierin ook niet onbelangrijk. Wat is onze visie op social media, hoe gaan we het toepassen?  Inspiratie haal je ook uit de cases die je in het verleden hebt gedaan op het gebied van social media. De introductie van Mijn Postbankpas in 2005 is een mooi voorbeeld.  Maar ook het virtuele optreden van Armin van Buuren in 2008 in de Postbank Business Lounge in Habbo Hotel.  Recentelijk natuurlijk de introductie van het ING Webcare Team, de Hyves actie met betrekking tot het WK-voetbal.  Van de casussen  uit het verleden moet je vooral leren....met de ambitie om het een volgende keer nog beter en slimmer te doen.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Wat Pixar het afgelopen jaar gedaan heeft ter promotie van Toy Story 3 (TS3) is in mijn ogen het voorbeeld van vernieuwende PR. Het is ook het voorbeeld hoe je de inzet van traditionele middelen zoals tv, print en een 'traditioneel ingestoken' website kan combineren met de mogelijkheden van social media. En niet geheel zonder succes. TS3 breekt voor Pixar alle records. Het is prachtig om te zien dat de regisseur Lee Unkrich zich drie keer in de rondte Twittert over TS3. Prachtige virals, featurettes en trailers met easter eggs. Duidelijke aanwezigheid op Facebook. Noem het maar op. En met als klap op de vuurpijl 'the international bloggers day'. Een kleine drie maanden voor de release van TS3 werden de 15 belangrijkste en invloedrijke bloggers uit de hele wereld , waaronder Nederland, uitgenodigd om langs te komen bij Pixar in Emeryville. Ze kregen daar een sneak preview van de film, konden de makers van de film interviewen en nog veel meer op voorwaarde dat niemand iets melde over het plot van de film. Dat laatste lukte.....'The international bloggers day' was een succes en resulteerde in veel buzz op YouTube, Twitter, Facebook, Blogs e.d. De PR afdeling van Disney/Pixar is er denk ik goed in geslaagd om de nodige buzz te creëren.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Meer inspirerende casussen zoals hierboven beschreven. Verder ben ik zeer benieuwd naar de verdere ontwikkeling van het vak PR, de ontwikkeling van social media (inclusief ondersteunende techniek).

Nog een vraag aan Harold? Je kunt hem bereiken op Twitter via @haroldreusken. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief