5 Q's over PR met...Jorrit Kreukniet (TBWABusted)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
16-12-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond .

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het leuke van PR 2.0 is dat PR weer terug is bij de oorspronkelijke vorm. Bij PR 1.0 heeft een enorme versmalling plaatsgevonden van public relations naar publiciteit. Hierdoor kwam de focus te liggen op het verkrijgen van media aandacht om indirect het publiek te bereiken.
Door de opkomst van PR 2.0 zijn er veel meer manieren om direct of indirect het publiek te bereiken en ook de conversatie aan te gaan. Met als gevolg dat vakgebieden door elkaar gaan lopen en van bedrijven een andere instelling op gebied van communicatie wordt gevraagd. Waarin PR 1.0 niks van PR 2.0 verschilt: uiteindelijk moet je gewoon een goed verhaal hebben, dat mensen willen doorvertellen. Met een goed verhaal krijg je de aandacht die je verdient. Meestal dan.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Zelf gebruik ik eigenlijk alle social media wel, in verschillende vormen van sociaalheid. Alleen al om klanten goed te kunnen adviseren of en zoja hoe ze bepaalde sociale media kunnen inzetten voor communicatie. Verder heeft Busted al een aardig track record opgebouwd op het gebied van SMR's en influencer marketing via sociale media waar ik graag gebruik van maak. Daarnaast zijn sociale media handig om te weten wat er leeft, bij klanten, media, in het vakgebied, bij andere bureaus, bij klanten en de concurrenten daarvan.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Eigenlijk overal. In ieder geval de gebruikelijke plekken, dus vakliteratuur en de bekende marcom, WOM en PR blogs, hoewel ik de top 10 tips voor.... postings al tijden niet meer lees. Dan liever een goede case die ik nog niet ken. Wat betreft boeken ben ik nu bezig in Real Time Marketing & PR van David Meerman Scott en Content Rules van Ann Handley en C.C. Chapman. Verder haal ik veel inspiratie uit boeken die indirect over het vakgebied gaan, zoals Influence van Robert Cialdini, Made to Stick van Chip en Dan Heath of The Ultimate Question van Fred Reichheld.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Dat zijn eigenlijk alle producten/merken waar in Nederland niemand de communicatie of marketing voor doet, behalve de consument zelf. Dan krijg je word of mouth marketing die 100% earned is. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat een bepaald merk/product hier niet (makkelijk) verkrijgbaar is. Deze producten/merken kom je onder andere tegen in de consumer tech, entertainment, travel en fashion branche. Denk bijvoorbeeld aan Amerikaanse kledingmerken of de eerste iPhone die in Nederland nooit te koop was. Of een tv-serie die in Nederland niet te zien is. Door die goed te volgen, krijg je een goede indruk hoe mond-tot-mond reclame werkt, en hoe je het kan versnellen.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
De toekomst van PR wordt interessant en rommelig. De PR branche kan als geen ander het mandaat verbreden naar andere vakgebieden, door de achtergrond in communicatie die geloofwaardig is en doorverteld kan worden. Dit kan ook goed worden ingezet voor advertising, maar ook sociale media of brand utilities. Andersom zal je steeds meer zien dat bureaus uit andere vakgebieden juist elementen uit PR gaan gebruiken in campagnes, wat marketing in de brede zin alleen maar ten goede komt.

Nog een vraag aan Jorrit? Je kunt hem bereiken op Twitter via @jorritkr. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief