5 tips om een internationale klant lokaal te bedienen

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
11-03-2013

Coopr mag dan klein en fijn zijn, dat wil niet zeggen dat wij onopgemerkt blijven door grote internationale merken. Onlangs nog kregen we de opdracht om voor een Amerikaanse sportkleding- en schoenenketen een internationale campagne lokaal te ondersteunen. Groot mysterie natuurlijk wie dit ook al weer was ;-) Anyway, heel leuk natuurlijk, maar net als voor andere internationale klanten blijft de vraag: hoe breng je een internationaal concept tot een lokaal succes? Het medialandschap van USA, UK of zelfs België is tenslotte niet gelijk aan die van Nederland. Hieronder 5 tips hoe je met succes een internationale klant lokaal kunt bedienen.

Tip 1. Briefing niet klakkeloos overnemen
Met stip op 1! Neem een internationale briefing nooit 1 op 1 over (hetzelfde geldt ook voor nationale voorstellen, maar goed dat zou een ander blog zijn). Een internationale opdrachtgever heeft niet voor niets een lokaal bureau in de arm geslagen dus verwacht deze ook een andere aanpak. Laat zien hoe jullie te werk gaan d.m.v. cases, een stappenplan, etc. en schaam je dus niet voor, zoals in ons geval, wat Rotterdamse eigenwijsheid.

Tip 2. Manage the expectations (immediately)
Hoe krijg je de vraag binnen? Wat wordt er van je gevraagd en verwacht? Het voorstel is vaak het eerste 'echte' contact en is tegelijkertijd van groot belang voor de verdere communicatie tussen jou en de klant. Vanaf dit punt worden belangrijke punten als media targets, verwachtingen, planning etc. vastgesteld. Als je deze vanaf het begin niet goed managet kun je later in de problemen komen. Lees dus elke zin bij wijze van spreken tien keer na en koppel alles duidelijk terug. Beschrijf heel duidelijk, het liefst nog met cijfers, waarom bepaalde targets niet haalbaar zijn. Misschien vragen ze wel 15 offline publicaties terwijl er in Nederland maar 5 offline bladen bestaan voor die ene bepaalde doelgroep. Dan is zo'n target onhaalbaar. Kijk ook goed naar de tijdsplanning. Is deze haalbaar? En herhaal ook wat er in de briefing staat zodat de internationale klant kan zien of je hem wel goed hebt begrepen.

Tip 3. Probeer in de toekomst te kijken
Probeer voor jezelf een schema te maken met hierin alle actiepunten. Bekijk per actiepunt of je alle benodigdheden hebt: dus is er voldoende content, zijn er high res. foto's beschikbaar, etc. Als je dit op het laatste moment nog moet regelen ben je te laat. Neem je klant ook mee in het proces. Aangezien deze zich op afstand bevindt en dus minder inzicht heeft op wat je doet is het handig om te laten zien waar je mee bezig bent.

Tip 4. Haal de Nederlandse nieuwswaarde eruit
Laat je niet verleiden door de Amerikaanse of Engelse marketing-, pr-afdeling met hun mooie praatjes en/of beeldmateriaal. Probeer altijd goed te filteren. Internationale klanten willen soms om je tegemoet te komen een kant-en-klaar persbericht voorschotelen. Erg handig om te zien welke richting de klant op wilt, maar vaak niet nuttig voor het Nederlandse medialandschap. Wij Nederlanders willen écht nieuws. Haal hét nieuws er dus ook uit.

Tip 5. Cover your coverage
Uiteindelijk draait alles om de cijfertjes en wil je dat dus duidelijk maken in je coverage report. Zeker in het buitenland is de pr-waarde van groot belang. Maar what of who the piep is De Telegraaf of Hitkrant? Leg dus goed uit waarom een bepaald magazine, blog, dagblad zo belangrijk is. Vertaal belangrijke koppen of goede quotes en omschrijf ook wie de doelgroep is.

Oefening baart kunst, dus hoe meer ervaring met buitenlandse concepten hoe beter je er op in kunt spelen. Mochten er nog belangrijke tips zijn die ik ben vergeten, help ons dan door in de comments jouw ervaringen en/of tips te delen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief