5 tips voor het leren schrijven van goede persberichten

Blog
Tips & Tricks
Rachel de Koning
27-01-2015
Persberichten schrijven, dat blijft voor mij een uitdaging. Oké, schrijven voor lifestyle-gerelateerde onderwerpen of klanten is voor mij een thuiswedstrijd. Maar wat als ik een keer een bericht voor vakmedia moet schrijven? Ai, dan krab ik mezelf soms nog wel even achter de oren. Het overkwam me laatst. Een andere doelgroep, dus een andere opbouw en tone of voice etc. Ik heb genoeg mogen 'oefenen' op lifestyleklanten, waardoor ik kan zeggen dat het schrijven voor deze branche me goed afgaat. De berichten met een zakelijkere insteek zijn nog een uitdaging. Waarom is het zo belangrijk dat je 'breder' kunt schrijven, dan alleen datgene je gewend bent? En hoe kan je ervoor zorgen dat je dit leert? Hier mijn tips op een rij:

1. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Oefening baart kunst. Hoe vaak heb ik dat in mijn jeugd niet gehoord van mijn ouders? Ze hebben gelijk. Zo vind ik dat ik nog best wat mag oefenen met het schrijven van zakelijkere persberichten. Als ik zo'n bericht de deur uit moet doen, omarm ik de kans. Ik mag weer oefenen! Met hulp van een goede achterban, mijn collega's, lukt het me om een goed bericht te schrijven en te delen met de juiste opbouw en toon. Het is goed om jezelf uit te dagen, uit je comfortzone te kruipen.

2. Goede voorbeelden

Wat voor mij nog steeds goed werkt, is het teruglezen van persberichten die goed zijn opgepakt. Ik stel mijzelf altijd de vraag 'waarom is het goed opgepakt?'. Uiteraard kan het ook te maken hebben met de boodschap die je deelt. Soms is het voor het ene merk makkelijker om resultaat te boeken dan voor de andere. De kunst zit hem dan in de insteek van het persbericht. Door het lezen van andere persberichten leer ik iedere dag weer.

3. Meer ogen zien letterlijk méér

Het persbericht dat ik heb geschreven, laat ik altijd door een ervaren collega nalezen. Eigenlijk niet door één, maar door twee collega's. Van elk krijg ik ander feedback, op verschillende punten. Daarna pas ik het bericht zelf aan. Zo zie ik precies waar ik op moet letten.

4. Voor als je aan de slag gaat...

Uiteraard zijn er ook standaard regels waar jij je aan kunt houden:
  • Ga voor een invalshoek met nieuwswaarde en bepaal voor wie je het schrijft
  • Geef in de kop en eerste alinea van het persbericht een antwoord op de 5 W's en de bekende H. Zo deelt PRDaily 7 tips voor een pakkende kop. Handig!
  • Schrijf zakelijk en niet te commercieel en schrijf in de actieve vorm


5. Check jezelf
  • Als je het bericht eenmaal geschreven hebt, kijk vooral of het bericht niet té lang is. Vaak wordt een A4-tje de standaard lengte genoemd. Schrijven is ook schrappen.
  • En niet geheel onbelangrijk; controleer je tekst op spelling- en taalfouten. Taalfouten leiden af en het staat niet professioneel
Ligt het hart van een goed persbericht dan altijd bij deze standaard regels? Ik heb genoeg persberichten gelezen die aan deze eisen voldoen, maar toch niet heel erg goed zijn. Hoe kan dat dan? Voor mij begint een goed persbericht bij een goede schrijver; je goed kunnen verwoorden op papier, ongeacht wat de insteek of het onderwerp is. Daarom vind ik het belangrijk dat ik uit mijn comfortzone kruip en de uitdaging aanga om eens 'andere' persberichten te schrijven. Uitdagingen, daar hou ik ook van. Het pr-vak bevat veel uitdagingen, niet? En daar is toevallig het schrijven van een zakelijk persbericht er eentje van bij mij, vakinhoudelijk dan.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief