7 rollen in Public Relations voor 2012

9 februari heb ik de eer om tijdens The Social Conference deel te nemen aan een praatje over de toekomst van pr-bureaus. Ik ga daar het gesprek aan met Deirdre Breakenridge (co-auteur van putting the public back in public relations) en Roland Kroes (woordvoerder SNS Reaal). Volgens mij een mooie samenstelling. Deirdre die in de VS veel heeft zien gebeuren. Roland die vanaf opdrachtgeverkant het speelveld ziet veranderen, en ik vanuit de Nederlandse bureauzijde.

Voorheen was de pr-adviseur de gatekeeper van een organisatie naar de buitenwereld. De pr-adviseur/woordvoerder was niet alleen de spreekbuis van de organisatie maar ook de interne nieuws- en informatiejager nr 1. Want als pr-adviseur weet je veel van de grote lijnen en strategie. Wordt er op detailniveau iets gevraagd, dan val je terug op Q&A ’s en de interne organisatie. De vraag is of dat anno 2012 nog de meest optimale methodiek is. Daarom zie ik een aantal verschillende rollen voor wie in public relations werkt voor me.

De creatief

Saaie persberichten en advertenties zijn er al genoeg. Al is je verhaal nog zo goed. Het verhaal op een aantrekkelijke manier presenteren is en blijft misschien wel de belangrijkste vorm van communicatie. Hiervoor heb je sterke conceptdenkers nodig die discipline- en middelen vrij kunnen denken. Een commercieel, naar een haalbaar creatief idee vertalen dus.

De contentcreator

Public Relations draait door de toename aan mogelijkheden voor bedrijven om zelf te communiceren meer dan ooit om goede content. Dat vereist creativiteit, discipline en volharding. Goed kunnen schrijven is een minimale vereiste. Kennis hebben van fotografie en video(montage) is ook steeds meer van belang.

De coach

Iedereen binnen de organisatie heeft pr-kracht én zwakte in zich. Iedereen kan in aanraking komen met klanten, journalisten, invloedrijke bloggers, twitteraars etcetera. De buitenwereld heeft het liefst antwoorden van mensen die met hun poten in de klei staan. Mensen die écht je vraag kunnen beantwoorden en echt met passie kunnen vertellen over het werk waar ze dagelijks mee bezig zijn. Niet iedereen heeft alleen dezelfde communicatieve talenten of kennis aan boord. Een coach die mensen helpt om juist hun kracht te gebruiken en inzicht te geven in consequenties van hun gedrag, zijn steeds meer nodig.

De analist

Doordat Internet een volgroeid en volwassen kanaal geworden is, is steeds meer communicatie zicht- en meetbaar. Er zijn diverse monitoringsprogramma’s die je meer inzichten geven dan sec de artikelen. Daarvoor is wel kennis van de markt waarin je zit nodig en de kennis van tools. Van oudsher zijn mensen die in de communicatie werken niet al te exact aangelegd. Online data analyseren is hard werken en vereist, zoals Johan Cruijff zou zeggen, een andere actieve hersenhelft.

De relatiebouwer

Creatieve storytelling is één ding. In staat zijn om relaties te bouwen is een andere kwaliteit. Relaties met journalisten, met bloggers, met twitteraars, met professoren, maar ook relaties met je collega’s. Attent en scherp zijn op de juiste momenten maakt dat je sneller iets voor elkaar krijgt.

De regelneef

Zorgen dat dingen gebeuren. Creatieve ideeën bedenken is heel iets anders dan zorgen dat de creatieve ideeën ook een juiste executie krijgen. Dat heeft niet alleen te maken met vakkennis maar ook met planning en organisatie. Als je op een moderne manier pr bedrijft dan sta je continu in contact met allerlei andere disciplines. Omdat een geïntegreerde manier van werken nog altijd het beste resultaat voor de klant oplevert.

De issuemanager

Dan nog de functie voor als er stront aan de knikker is. Hiervoor heb je iemand nodig die in scenario’s gaat denken en die natuurlijk overwicht heeft in een organisatie. Iemand die al zijn werk uit zijn handen kan laten vallen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer rollen te onderscheiden. Welke belangrijke rollen zie jij voor Public Relations in 2012?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!