8 tips voor HBO-communicatieopleidingen

Blog
Opinie
Jos Govaart
17-02-2014
De afgelopen jaren zijn de HBO-opleidingen communicatie zeer verbeterd in Nederland. Een aantal jaar geleden moesten studenten nog vooral veel communicatieplannen schrijven. Steeds in een andere context. Inmiddels zie ik steeds meer praktijkonderdelen terug. Pitches voor echte opdrachtgevers, het maken van video-content en het organiseren van Guerrilla-stunts. Allemaal goede ontwikkelingen. Toch heb ik nog wel een aantal tips. Bij de ene opleiding wellicht wat meer van toepassing dan op de andere.
  • Foutloos Nederlands
    Kennelijk is het iets heel bijzonders. Nagenoeg foutloos Nederlands schrijven is niet langer de standaard. En dan heb ik het niet over een tikfout. We krijgen vrij veel verzoeken om een stageplaats. Het gebeurt slechts zelden dat de motivatiebrief foutloos is. Vaak bevatten de brieven grammaticale- en stijlfouten. Vooral verkeerde samenstellingen zijn aan de orde van de dag. Schrijf- en taalvaardigheid blijven zeer belangrijke vaardigheden voor als je in de pr werkt.
  • Persbericht leren schrijven
    Je zou verwachten dat iemand die afgestudeerd is aan een HBO-opleiding communicatie al een redelijk goed persbericht kan schrijven. Dat valt vaak tegen. Vaak hoor ik dat deze vaardigheid slechts 1 of 2 geoefend is tijdens een opleiding. Dat is te weinig.  Dat mag veel vaker geoefend worden.
  • Leren verkopen
    Communicatie en PR is ook een kwestie van overtuigen en presenteren. Een idee presenteren met flair is vaak al de helft van de winst. Iedereen moet daar zijn eigen stijl in ontdekken. De een heeft een vlotte babbel, de ander is de inhoudelijk deskundige. Daar mag best iets meer aandacht voor zijn in opleidingen.
  • De lat omhoog
    Een zes of zeven is in schooltermen genoeg. Een zes of zeven is in ons vak in de praktijk niet goed genoeg. Van een zes of zeven wordt niemand boos. Maar ook niemand raakt in vervoering. Als ik talent moet beoordelen dan ga ik op zoek naar iets bijzonders. Ik heb het gevoel dat voor praktijkopdrachten bij voldoende inzet en aanwezigheid al snel een voldoende gegeven wordt, ongeacht de kwaliteit. Dat is zonde en funest voor een goede aansluiting bij de realiteit.
  • Meer aandacht voor geld
    Wat me bij alle opleidingen waar ik gastcolleges gegeven heb, opvalt: het totaal ontbreken van financieel besef. Of het nu om uurtarieven, creatie of mediabudgetten gaat. Ik zie bijvoorbeeld begrotingen waar een ATL-campagne voor 2000 euro uitkan. Bij hogere beroepsopleidingen moet daar veel meer inzicht in zijn.
  • Aandacht voor social, maar altijd in context
    Wat me opvalt bij ideeën die ik van studenten zie is dat social media altijd een groot onderdeel uitmaken van de voorstellen die er zijn. Ik mis echter vaak basisprincipes als relevantie en een herkenbaar verhaal. „We doen iets op Facebook" wordt wel erg snel goedgerekend." Maar welk doel dienen die acties? Wie zegt me dat de activatie ook echt plaatsvindt?
  • Meer insights
    Steeds meer PR-activiteiten vinden hun legitimatie in insights. Ik zou er een groot voorstander van zijn dat het onderdeel „insights" bij elk project een plaats kent. Op basis van zelf verkregen insights bedenk je een creatief concept en kun je content maken die mensen in beweging zet.
  • Experimenteren met technologie
    Alle studenten zitten op social media. Maar wordt er écht geëxperimenteerd met technologie? Ik vraag het me af. Ik ben voor veel experimenten met nieuwe technologie.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief